Pre podozrenie poškodzovania životného prostredia pri výstavbe D4 a R7 podali aktivisti trestné oznámenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Stavba D4/R7
Ilustračné foto: d4r7.com.

Výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 podľa hlavného zhotoviteľa D4R7 Construction spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy preukázané aj viac ako 20-tisíc doteraz vykonanými materiálovými testami.

Občianske združenie Triblavina podalo v súvislosti s podozrením na využívanie kontaminovanej zeminy pri výstavbe cestných úsekov D4 a R7 trestné oznámenie pre trestné činy všeobecného ohrozenia, ohrozenia a poškodenia životného prostredia a neoprávneného nakladania s odpadmi.

Ako ďalej agentúru SITA informovali zástupcovia združenia, bez právoplatných povolení od štátnych orgánov vykonávajúcich štátnu správu je totiž materiál z nepovolenej skládky odpadu v katastri obce Ivanka pri Dunaji dovážaný na stavbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Bratislava, Rača.

„Informácie o tom, že ide pravdepodobne o kontaminovaný materiál z environmentálnej záťaže, boli viackrát medializované,“ konštatuje OZ Triblavina.

ABASK Recycling - skládka
Skládkovanie a drvenie odpadu v areáli ABASK Recycling (október 2016). Foto: Google Earth.

Ťažba štrkopiesku bez povolenia

Aktivistom sa podľa vlastných slov javí ako nepredstaviteľné, aby k tak rozsiahlemu a závažnému porušovaniu zákona, ktoré sa deje na očiach desaťtisícov občanov, mohlo dochádzať bez tichého súhlasu príslušných štátnych orgánov.

„Nemôžeme sa zbaviť pocitu frustrácie, že k niečomu podobnému by nemohlo dôjsť ani v Číne,“ konštatujú. Zhotovitelia navyše podľa aktivistov ťažia bez povolenia nevyhradený nerast – štrkopiesok.

Riziko kontaminácie podzemnej vody

„Za takto vyťažený nevyhradený nerast neuhrádzajú nič Slovenskej republike, respektíve dotknutým obciam, pričom ich konanie spôsobuje SR finančnú škodu vo veľkom rozsahu. Vyťaženie zvyšuje riziko kontaminácie podzemnej vody,“ uvádza OZ Triblavina.

Vznik nových ťažieb štrku podľa aktivistov je na Žitnom ostrove explicitne zakázaný v územnom pláne vyššieho územného celku. „Táto ťažba predstavuje významné poškodenie životného prostredia,“ dodali aktivisti.

ABASK Recycling - skládka
Skládka ABASK Recycling. Foto: facebook.com/bratislavabezodpadkov.

Kontaminovaný materiál nepoužili

Podľa spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je hlavným zhotoviteľom D4 a R7, výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy preukázané aj viac ako 20-tisíc doteraz vykonanými materiálovými testami. Na výstavbu podľa spoločnosti nebol použitý kontaminovaný ani nevhodný materiál.

Spoločnosť bude tridsať rokov zodpovedať za všetky konštrukčné chyby na D4 a R7, preto má veľký záujem o rýchle objasnenie všetkých podľa nej nepodložených obvinení v súvislosti s použitým materiálom a úzko spolupracuje so štátnymi orgánmi a políciou na objasnení vyšetrovaných udalostí.

D4/R7
Výsuvná skruž na západnom predmostí stavby mosta cez Dunaj na D4. Foto: d4r7.com. Foto: d4r7.com

Zásah polície v sídle firmy

V sídle firmy D4R7 Construction v Bratislave zasahovala polícia v závere marca. Preverovala aj firmy, ktoré na stavbe úsekov D4 a R7 pracujú, pre podozrenia, že sa pri výstavbe používa kontaminovaná pôda. Koncesionár projektu a hlavný zhotoviteľ stavby D4 a R7 vtedy informovali, že plne spolupracujú s políciou pri vykonávaní vyžadovaných úkonov.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek chce rozhodnúť o ďalšom postupe až potom, ak sa potvrdí zodpovednosť nezávislého stavebného dozoru na stavbe D4 a R7 pre podozrenia o používaní kontaminovanej zeminy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia