Práce na stavbe úsekov R1 cez PPP sa zintenzívnili

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: Ilustračné foto SITA

BRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) – Na stavbe štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, bolo ku koncu apríla ukončených 256 stavebných objektov a práce pokračovali na ďalších 240 objektoch. Na realizácii druhého z troch projektov PPP v uplynulom mesiaci pracovalo okolo 2,2 tis. pracovníkov so 462 strojmi a 511 dopravnými prostriedkami.

„Zhotoviteľ stavby Granvia Construction pracoval na dokončovaní prekládok inžinierskych sietí, mostných a cestných objektoch a oporných múroch. Apríl bol mesiacom intenzívnejších prác na výstavbe kľúčových mostov, a to nielen vo fáze zakladania, ale aj pokladania nosných konštrukcií vo forme prefabrikátov a betonáže nosných konštrukcií. Najbližšie k dokončeniu má mostný objekt Lehota, ktorého výstavba bude dokončená v priebehu júna,“ informovala v stredu agentúru SITA Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, s.r.o.

Okrem toho pokračovala na R1 výstavba montážnych – vysúvacích segmentov a podporných konštrukcií. Výstavba cestných objektov sa koncentrovala na intenzívne zlepšovanie podložia z vhodných materiálov a odťaženia zárezov použitím vhodných zemín do budovaných vrstevnatých násypov – zemných telies. Na oporných múroch pokračovali práce podľa predpokladu.

Jednotlivé úseky R1 majú byť odovzdané postupne od konca júla 2011 do konca júla 2012 do predčasného užívania. Úseky by mali byť úplne bezpečné a prejazdné v plnom profile. Do predčasného užívania má byť najprv odovzdaný úsek Beladice – Tekovské Nemce, a to 31. júla 2011. Nasledovať majú úseky Nitra – Selenec a Selenec – Beladice s termínom 30. septembra 2011 a napokon severný obchvat Banskej Bystrice 31. júla 2012. Kolaudácia konkrétnych úsekov je naplánovaná tiež vždy najneskôr šesť mesiacov po uvedených termínoch: 31. januára a 31. marca 2012 a 31. januára 2013.

Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Zhruba dve tretiny z tejto sumy by mali predstavovať stavebné náklady, pričom zvyšok tvoria náklady na prevádzku a údržbu úsekov počas 30 rokov trvania koncesie. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca minulého roka. Vláda vlani v polovici júla schválila druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, ktorú založilo úspešné konzorcium. Dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Zhruba dvojnásobok tejto sumy má štát postupne splatiť koncesionárovi za 30 rokov. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok štátu koncesionárovi, a to zo 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Projekt bol finančne uzatvorený vlani koncom augusta.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať