Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Požiadavky na jazykové znalosti časti rušňovodičov sa zmiernia

Novela zákona o o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá prešla v parlamente do druhého čítania. Foto: SITA/Marko Erd

Národná rada SR schválila návrh novely zákona o dráhach, zmierňujúci požiadavky na jazykové znalosti rušňovodičov, zachádzajúcich iba do pohraničnej prechodovej stanice susedného členského štátu Európskej únie. 

K rušňovodičom zachádzajúcim iba do pohraničnej prechodovej stanice susedného členského štátu Európskej únie sa zmierni požadovaná úroveň jazykových znalostí. A to za predpokladu zavedenia dostatočných opatrení na zabezpečenie komunikácie medzi dotknutými rušňovodičmi a správcom železničnej infraštruktúry. Predpokladá to novela zákona o dráhach, ktorú v utorok schválil parlament.

Novela prevezme smernicu Európskej komisie z 1. júna 2016, ktorou sa zmenila smernica Európskeho parlamentu a Rady z roku 2007, pokiaľ ide o jazykové požiadavky. Transpozičná lehota smernice uplynula 1. júla tohto roka.

Rušňovodiči musia ovládať aspoň jeden z určených jazykov

„Rušňovodič, ktorý sa musí dorozumievať so správcom infraštruktúry o otázkach dôležitých z hľadiska bezpečnosti, musí mať znalosti aspoň jedného jazyka z jazykov, ktoré určí príslušný správca infraštruktúry. Rušňovodič musí mať také jazykové znalosti, aby sa mohol aktívne a účinne dorozumievať v bežných, poruchových a núdzových situáciách,“ vyplýva z novely zákona o dráhach.

Rušňovodič musí byť zároveň schopný používať metódu hlásení a metódu dorozumievania, ktorá je uvedená v technických špecifikáciách interoperability pre prevádzku a riadenie dopravy. Musí byť tiež schopný rozumieť a komunikovať ústne aj písomne v určenom jazyku aspoň na úrovni B1 spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky. Ak ide o úseky medzi hranicami a stanicami nachádzajúcimi sa v blízkosti hraníc a určenými pre cezhraničnú prevádzku, môže správca infraštruktúry udeliť výnimku z požiadavky, ak sa uplatní požadovaný postup.

Právo prístupu železničného podniku k infraštruktúre môže byť obmedzené

Poslanci v rámci novely zákona o dráhach schválili pozmeňujúci návrh poslancov za SNS. Vyplýva z neho napríklad, že právo prístupu železničného podniku môže byť obmedzené k časti železničnej infraštruktúry pre navrhovanú novú službu medzinárodnej železničnej dopravy. A to v prípade, ak sa jedna alebo viac zmlúv o službách vo verejnom záujme vzťahuje na medzinárodnú osobnú železničnú dopravu medzi miestom odchodu a miestom určenia vlaku na území SR.

Na základe nariadenia Európskej komisie o nových službách osobnej železničnej dopravy z roku 2014, ktoré sa uplatňuje od 16. júna 2015, boli spresnené kompetencie Dopravného úradu SR súvisiace s posudzovaním tzv. skúšky základného účelu a skúšky hospodárskej rovnováhy. „Z dôvodu spresnenia podmienok ako aj procesného postupu uplatňovania dotknutých kompetencií je nevyhnutné, aby tieto boli uvedené aj vo vymedzení kompetencií Dopravného úradu SR v tomto zákone,“ uviedli poslanci v návrhu.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 29. novembra 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...