Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Poslanci nesúhlasili s tým, aby novela zákona o cestnej premávke prešla do druhého čítania. Foto: SITA/Marko Erd.
29. novembra 2016 13:17 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Požiadavky na jazykové znalosti časti rušňovodičov sa zmiernia

Národná rada SR schválila návrh novely zákona o dráhach, zmierňujúci požiadavky na jazykové znalosti rušňovodičov, zachádzajúcich iba do pohraničnej prechodovej stanice susedného členského štátu Európskej únie. 

K rušňovodičom zachádzajúcim iba do pohraničnej prechodovej stanice susedného členského štátu Európskej únie sa zmierni požadovaná úroveň jazykových znalostí. A to za predpokladu zavedenia dostatočných opatrení na zabezpečenie komunikácie medzi dotknutými rušňovodičmi a správcom železničnej infraštruktúry. Predpokladá to novela zákona o dráhach, ktorú v utorok schválil parlament.

Novela prevezme smernicu Európskej komisie z 1. júna 2016, ktorou sa zmenila smernica Európskeho parlamentu a Rady z roku 2007, pokiaľ ide o jazykové požiadavky. Transpozičná lehota smernice uplynula 1. júla tohto roka.

Rušňovodiči musia ovládať aspoň jeden z určených jazykov

„Rušňovodič, ktorý sa musí dorozumievať so správcom infraštruktúry o otázkach dôležitých z hľadiska bezpečnosti, musí mať znalosti aspoň jedného jazyka z jazykov, ktoré určí príslušný správca infraštruktúry. Rušňovodič musí mať také jazykové znalosti, aby sa mohol aktívne a účinne dorozumievať v bežných, poruchových a núdzových situáciách,“ vyplýva z novely zákona o dráhach.

Rušňovodič musí byť zároveň schopný používať metódu hlásení a metódu dorozumievania, ktorá je uvedená v technických špecifikáciách interoperability pre prevádzku a riadenie dopravy. Musí byť tiež schopný rozumieť a komunikovať ústne aj písomne v určenom jazyku aspoň na úrovni B1 spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky. Ak ide o úseky medzi hranicami a stanicami nachádzajúcimi sa v blízkosti hraníc a určenými pre cezhraničnú prevádzku, môže správca infraštruktúry udeliť výnimku z požiadavky, ak sa uplatní požadovaný postup.

Právo prístupu železničného podniku k infraštruktúre môže byť obmedzené

Poslanci v rámci novely zákona o dráhach schválili pozmeňujúci návrh poslancov za SNS. Vyplýva z neho napríklad, že právo prístupu železničného podniku môže byť obmedzené k časti železničnej infraštruktúry pre navrhovanú novú službu medzinárodnej železničnej dopravy. A to v prípade, ak sa jedna alebo viac zmlúv o službách vo verejnom záujme vzťahuje na medzinárodnú osobnú železničnú dopravu medzi miestom odchodu a miestom určenia vlaku na území SR.

Na základe nariadenia Európskej komisie o nových službách osobnej železničnej dopravy z roku 2014, ktoré sa uplatňuje od 16. júna 2015, boli spresnené kompetencie Dopravného úradu SR súvisiace s posudzovaním tzv. skúšky základného účelu a skúšky hospodárskej rovnováhy. „Z dôvodu spresnenia podmienok ako aj procesného postupu uplatňovania dotknutých kompetencií je nevyhnutné, aby tieto boli uvedené aj vo vymedzení kompetencií Dopravného úradu SR v tomto zákone,“ uviedli poslanci v návrhu.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies