Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Prípravné práce na výstavbe mosta cez Dunaj na D4. Foto: d4r7.com.
2. novembra 2018 15:58 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

OZ Triblavina podáva trestné oznámenie pre ťažbu štrku na stavbu D4 a R7

Aktivisti tvrdia, že zo zemníkov v Moste pri Bratislave a Tomášove sa ťažia tony štrku bez vyňatia z pôdneho fondu a bez povolenia banského úradu.

Občianske združenie (OZ) Triblavina podá v pondelok trestné oznámenie pre podozrenie z nelegálnej ťažby štrkopiesku v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy.

Aktivisti tvrdia, že zo zemníkov v Moste pri Bratislave a Tomášove sa ťažia tony štrku bez vyňatia z pôdneho fondu a bez povolenia banského úradu. Hlavný zhotoviteľ stavby spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., podľa nich používa stavebný materiál na stavbu diaľnice a rýchlostnej cesty.

Pozemky už sú vyťažené

Predseda OZ Triblavina Milan Grožaj v piatok informoval, že Slovenský pozemkový fond potvrdil, že nemá s nikým uzavretú nájomnú zmluvu na svoje dve parcely v zemníku číslo 3 v Moste pri Bratislave.

„Tieto pozemky už sú vyťažené, je tam sedemmetrová jama bez štrku. Okradli priamo aj Slovenský pozemkový fond. Kopú až po hladinu spodnej vody, čo je v tomto území zakázané,“ povedal Grožaj na brífingu pred ministerstvom dopravy a výstavby. To je obstarávateľom PPP projektu pre D4 a R7 a zmluvným partnerom koncesionára Zero Bypass Ltd.

Návrh nového riešenia mosta cez Dunaj na diaľnici D4. Vizualizácia: d4r7.com.
Považujú to za veľký škandál

Spoločnosť D4R7 Construction, zložená zo španielskej firmy Ferrovial Agroman a z rakúskeho Porr Bau, podľa odhadov OZ Triblavina vyťažila len z uvedeného jedného katastra v Moste pri Bratislave asi 1,2 milióna kubických metrov štrkopiesku.

„Na poplatkoch za DPH prišlo Slovensko zhruba o 3,5 mil. eur. Obce mohli dostať z týchto peňazí 80 %. Považujeme to za obrovský škandál, že tu existuje takáto firma a môže si robiť na Slovensku, čo chce,“ uviedol Grožaj. Majiteľ pozemku podľa neho vie, že sa to robí na čierno a je spoluzodpovedný.

Hausbóty v okolí stavby úseku D4 pri Jaroveckom ramene. Foto: SITA/Diana Černáková.
Pripravujú ďalšie zemníky

Na základe informácií od starostov obcí je podľa predsedu OZ Triblavina pripravovaných ďalších šestnásť zemníkov. Upozornil, že ani v prípade pozemku v Tomášove podľa zmluvy o jeho prenájme nie je povolenie na dočasné užívanie, vyňatie z pôdneho fondu ani povolenie banského úradu.

„Všetko je to vedené ako orná pôda na katastrálnej mape a pozemkový úrad nevydal žiadne povolenie. Ťaží sa tam veselo, dokonca si tam svojvoľne dajú značky ‚stavba‘,“ dodal Grožaj. Pre ťažbu štrku v Tomášove už podala trestné oznámenie poslankyňa NR SR za SaS Anna Zemanová.

Minister životného prostredia László Sólymos (vľavo) a minister dopravy a výstavy Arpád Érsek na stavbe D4. Foto: SITA/Diana Černáková.
Za výstavbu plne zodpovedá koncesionár

„Ministerstvo dopravy sa už viackrát jasne vyjadrilo, že za samotnú výstavbu je plne zodpovedný koncesionár. V prípade, ak sa potvrdia akékoľvek podozrenia z nezákonného konania koncesionára, je plne v právomoci príslušných orgánov vyvodiť zodpovednosť a príslušné orgány už v tejto veci konajú,“ zareagoval pre agentúru SITA odbor komunikácie rezortu dopravy.

Rezort dopravy vidí politické pozadie

„Aj v tejto súvislosti je jasné, že dnešné (piatkové) vyjadrenie predstaviteľov OZ Triblavina nemá reálne, ale politicky motivované pozadie, kedy si jednotliví kandidáti a členovia združenia robia kampaň pred komunálnymi voľbami. Iba tak nadväzujú na svoju aktivitu v minulosti, kedy sa brzdením výstavby obchvatu snažili zviditeľniť v médiách,“ dodal rezort dopravy. Grožaj reagoval, že nekandiduje v komunálnych voľbách vo Svätom Jure, kde býva.

Agentúra SITA oslovila aj spoločnosť D4R7 Construction, tá sa doteraz nevyjadrila.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies