Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Výstavba terminálu stála takmer 40 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Foto: zsr.sk.
8. októbra 2018 17:24 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Otvorili terminál intermodálnej prepravy, cez ktorý bude Jaguar expedovať autá

Terminál tvoria dva celky – parkovacie miesta skladu hotových výrobkov a expedičné koľaje. 

Pri Nitre v pondelok otvorili Terminál intermodálnej prepravy Lužianky, ktorý bude využívať najmä automobilka Jaguar Land Rover, ale aj iné firmy na skladovanie a expedovanie svojej produkcie. Drvivá väčšina áut, ktoré zídu z výrobných liniek v Jaguari, sa bude vyvážať železničnou dopravou zo závodu ďalej do sveta práve cez tento terminál.

„Pomôže nám to odľahčiť cestnú dopravu, pretože už dnes chodí okolo Dražoviec viac ako 10 000 áut denne. Zároveň sa buduje obchvat Dražoviec,“ povedal na otvorení terminálu Viktor Stromček zo štátnej spoločnosti MH Invest, s. r. o., ktorá stavia Strategický park Nitra. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za výstavbu terminálu zaplatili z vlastných zdrojov 39,9 mil. eur bez DPH (47,9 mil. eur vrátane DPH), z toho 1,82 mil. eur išlo na projektovú dokumentáciu a inžiniersku činnosť. Postavila ho firma Strabag, s. r. o., ktorá pred dvoma rokmi vyhrala tender.

V rámci projektu vybudovali jednokoľajovú neelektrifikovanú trať zo železničnej stanice Lužianky s dĺžkou 1,8 kilometra, ktorá nadväzuje na štyri expedičné koľaje. Terminál umožní skladovanie hotovej produkcie na ploche 52 tisíc štvorcových metrov a jej nakládku na sedemsto metrov dlhé dvojpodlažné vlakové súpravy. Nakladacia rampa je prvá svojho druhu na Slovensku – dá sa pomocou nej nakladať súčasne na štyri vlakové súpravy v dvoch úrovniach, čiže osem vyrobených áut.

Zástupca štátnej spoločnosti MH Invest Viktor Stromček. Foto: SITA/Martin Havran.Foto: SITA/Martin Havran.
Terminál mal mať pôvodne aj prekladisko

Terminál tvoria dva celky – parkovacie miesta skladu hotových výrobkov a expedičné koľaje, ktoré slúžia na rozvoz výrobkov k zákazníkom. „Našou prioritou je, aby sa väčšina tovaru, ktorá bude odchádzať z fabriky, prepravovala železničnou dopravnou cestou,“ podčiarkla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Ladislava Cengelová. Pôvodne mal mať terminál aj tretí funkčný celok – prekladisko. Keďže záujem o tento celok bol zo strany potenciálnych zmluvných partnerov až po roku 2020, ŽSR jeho realizáciu odložili. Znížila sa tým pôvodná vysúťažená cena za terminál, ktorá bola 51,81 mil. eur bez DPH (62,2 mil. eur s DPH). V súčasnosti sa robí súťaž na výber projektanta na prekladisko.

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Ladislava Cengelová. Foto: MDV.
Hlavným partnerom bude Jaguar Land Rover

Najväčším zmluvným partnerom bude Jaguar Land Rover. Železnice SR už zmluvu podpísali, v súčasnosti je zmluva na podpise u automobilky. Terminál však bude otvorený pre ktorúkoľvek firmu, ktorá prejaví záujem. Podľa slov generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho železnice očakávajú, že terminál prinesie do rozpočtu firmy príjem vo výške minimálne 2,7 milióna eur ročne, pričom pri najvyššej produkcii budú výnosy dosahovať 3,5 milióna eur ročne. „Aspoň sčasti to zmierni roky ignorované podfinancovanie našej spoločnosti,“ povedal Erdössy. Celkové výnosy tohto projektu by mali byť viac ako 100 miliónov eur. Tento predpoklad vychádza z deklarovanej produkcie Jaguaru Land Rover 150 000 áut ročne. Automobilka má spustiť výrobu koncom októbra.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Foto: zsr.sk.
Terminál bude v prevádzke nepretržite

Terminál bude zároveň generovať nové výkony v rámci železničnej siete. „Nové dopravné výkony predpokladáme v objeme takmer 500 miliónov hrubotonokilometrov ročne,“ doplnil Erdössy. Prevádzku terminálu budú zabezpečovať ŽSR sedem dní v týždni a 24 hodín denne.  Viktor Stromček zdôraznil, že Slovensko sa poučilo z výstavby predchádzajúcich priemyselných parkov a teraz ako prvú buduje potrebnú infraštruktúru. „Nechceme dopustiť, aby ľudia, ktorí žijú v okolí budovaného veľkého parku, doplácali na nedostatočnú infraštruktúru,“ skonštatoval Stromček.

Terminál bude v prevádzke nepretržite. Foto: zsr.sk.
Terminál tvoria parkovacie miesta skladu hotových výrobkov a expedičné koľaje. Foto: zsr.sk.
Príjmy z prevádzky terminálu majú dosiahnuť ročne minimálne 2,7 milióna eur. Foto: zsr.sk.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies