Operačný program Integrovaná infraštruktúra využil prvú miliardu eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Podiel čerpania peňazí Európskej únie a povinného domáceho spolufinancovania na projekty v doprave a informatizácii dosiahol ku koncu júla vyše 22 % z celkovej alokácie operačného programu 4,614 mld. eur.

V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra (OPII) bolo ku koncu júla vyčerpaných zo zdrojov Európskej únie a povinného národného spolufinancovania 1,02 mld. eur. Predstavuje to vyše 22 % z celkovej alokácie operačného programu 4,614 mld. eur.

Zazmluvnenie finančných prostriedkov na projekty v doprave a informatizácii dosiahli objem 2 mld. eur, čo je 41,79 % alokácie. Ako v stredu informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré je riadiacim orgánom OPII, peniaze investované z tohto operačného programu tvoria takmer polovicu z celkového čerpania európskych fondov na Slovensku.

Žiadosť o platbu za takmer 100 miliónov eur

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd) uviedol, že po zazmluvnení troch veľkých dopravných projektov v júli pripravili žiadosť o platbu v sume takmer 100 mil. eur. „Naším cieľom bolo odľahčiť štátny rozpočet, z ktorého sú výdavky najskôr zaplatené a neskôr sú preplatené z fondov EÚ,“ povedal Érsek.

Operačný program Integrovaná infraštruktúra podľa neho patrí medzi úspešné operačné programy na Slovensku, ako aj v Európe. „Sme schopní efektívne využiť súčasné prostriedky a pripravení prijať aj ďalšie zdroje,“ dodal minister dopravy.

Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. ŽFoto: SITA/Milo Fabian.

Záväzok čerpania do konca roka v predstihu splnený

OPII ako jeden z troch operačných programov podľa rezortu dopravy má už v predstihu splnený záväzok čerpania určený Európskou komisiou do konca tohto roka. Zdroje programu idú, resp. ešte pôjdu na výstavbu 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, modernizáciu 300 km ciest prvej triedy, 40 km železničných tratí a 18 km električkových tratí, ako aj na nákup 116 vlakov a vozidiel mestskej hromadnej dopravy.

Stavba úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je spolufinancovaná zo zdrojov EÚ. Foto: SITA/Milo Fabian.
Príprava podmienok pre čerpanie fondov EÚ po roku 2020

„Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa aktívne zúčastňuje na tvorbe podmienok pre čerpanie fondov EÚ po roku 2020,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. SR aktuálne predsedá skupine stredoeurópskych krajín V4 (ČR, Poľsko, Maďarsko, SR) od 1. júla 2018 do 30. júna 2019 a v oblasti dopravy koordinuje rokovania s Európskou komisiou.

Pri modernizácii dopravy sú kľúčové eurofondy

„Európske fondy sú pri modernizácii dopravy absolútne kľúčové pre všetky štyri krajiny. Jednou z priorít , ktoré sú spoločné pre krajiny V4, je zosúladenie štrukturálnych fondov a finančného nástroja na prepojenie Európy (CEF) tak, aby bolo možné investovať čo najviac peňazí na dobudovanie európskej diaľničnej siete v jednotlivých krajinách,“ priblížila Ducká.

MDV - Karolína Ducká
Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Foto: MDV.

Spoločné presadzovanie priorít krajín V4

Tieto priority budú krajiny V4 presadzovať spoločne, čo bude znamenať lepšiu perspektívu na dobrý výsledok. Krajiny V4, vrátane SR, sa podľa ministerstva dopravy zasadzujú za ponechanie súčasnej miery spolufinancovania projektov, zachovanie DPH ako oprávneného výdavku aj pri finančne náročnejších projektoch a zachovanie pravidla n+3 pri čerpaní eurofondov. To znamená, že peniaze EÚ v súčasnom programovom období 2014 – 2020 bude možné využiť do konca roku 2023.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie V4 Vyšehradská štvorka