Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: SITA/Michal Burza.
22. decembra 2017 17:36 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Občianske združenie koncesovaných taxikárov víta rozhodnutie súdu o Uberi

Nie je akceptovateľné, aby dva rôzne subjekty trhu vykonávali rovnakú činnosť a zároveň na nich platili rôzne pravidlá a požiadavky, upozornil Ondrej Halás z Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov.

BRATISLAVA 22. decembra (SITA) – Občianske združenie koncesovaných taxikárov (OZKT) víta rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie o spoločnosti Uber. Toto rozhodnutie podľa združenia iba potvrdzuje jeho tvrdenie, že činnosť Uberu a vodičov má charakter osobnej dopravy, ktorá je na Slovensku regulovaná v zákone o cestnej doprave ako taxislužba.

„Nie je akceptovateľné, aby dva rôzne subjekty trhu vykonávali rovnakú činnosť a zároveň na nich platili rôzne pravidlá a požiadavky. Máme za to, že toto rozhodnutie je znakom elementárnej spravodlivosti a považujeme ho za úspech,“ informoval agentúru SITA Ondrej Halás z OZKT.


Ilustračné foto: SITA/Michal Burza.

Halás: Prioritné je nájsť systém na kontrolu vodičov Uberu

Združenie taxikárov v súčasnosti hlavne očakáva aktivitu hlavného mesta Bratislavy a mestskej polície, ktorá je primárne oprávnená ku kontrolám vozidiel taxislužby. „Veríme, že mesto bude rešpektovať rozhodnutie Súdneho dvora EÚ a nebudeme v budúcnosti z úst hovorkyne hlavného mesta počuť slová, že Uber nie je taxislužba a nie je možné ho kontrolovať,“ uviedol Halás.

Za prioritné považuje nájsť systém, ktorým bude možné taxislužbu Uber kontrolovať aj napriek tomu, že jej vodiči jazdia na vozidlách, ktoré nie sú označené ako taxík. „Už len neoznačenie samotného vozidla je správnym deliktom,“ upozornil.

Potrebný je metodický pokyn na kontrolu taxislužieb

OZKT chce v blízkom čase vyzvať Ministerstvo dopravy a výstavby SR, aby vydalo metodický pokyn na výkon kontrol taxislužby obciam, a teda aj hlavnému mestu Bratislava. Zároveň sa plánuje obrátiť s otázkou na Národný inšpektorát práce, či vodiči, ktorí spolupracujú so spoločnosťou Uber a nemajú vydanú živnosť, resp. koncesiu, nespadajú do kategórie závislej práce v zmysle Zákonníka práce.

„Ak v skutočnosti ide o závislú prácu, mali by byť títo vodiči v zamestnaneckom pomere k spoločnosti Uber a mali by požívať všetkú ochranu v zmysle Zákonníka práce – minimálna mzda, príplatky za prácu v noci, dovolenka a podobne,“ dodal Halás s tým, že bude na inšpektoráte práce, ako sa s tým vysporiada.

Ilustračné foto: SITA/AP.

Členské štáty môžu Uber regulovať svojou legislatívou

Súdny dvor EÚ v stredu rozhodol, že alternatívna taxislužba Uber je prepravná spoločnosť a členské štáty EÚ ju môžu regulovať na základe svojej legislatívy. O vyjadrenie súd požiadala španielska taxislužba, podľa ktorej pobočka Uberu v Barcelone pôsobí ako neférová konkurencia.

Najvyšší súdny tribunál EÚ sa stotožnil s právnym názorom svojho generálneho advokáta Macieja Szpunara. Ten ešte v máji konštatoval, že Uber poskytuje zákazníkom na základe ich dopytu komplexný systém mestskej dopravy, ktorý môžu štáty regulovať. Uber preto nemôže vystupovať ako „sprostredkovateľ informácií o službe“, na ktorého podnikanie sa vzťahujú pravidlá EÚ o slobodnom poskytovaní služieb.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies