Obchvat Žiliny na úseku diaľnice D3 by mal byť odovzdaný do užívania na jeseň

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rozostavaný úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno (na snímke) by mal byť sprístupnený motoristom na jeseň tohto roku. Foto: SITA/Milo Fabian

Práce na výstavbe úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v dĺžke 4,25 kilometra podľa Národnej diaľničnej spoločnosti pomaly finišujú. Súčasťou úseku je dvojrúrový tunel Považský Chlmec v dĺžke 2 218 metrov a estakáda ponad vodnú nádrž Hričov.

Úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno by mal byť sprístupnený motoristom na jeseň tohto roku. Ako Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vo štvrtok informovala, práce na stavbe obchvatu Žiliny v dĺžke 4,25 kilometra pomaly finišujú. Súčasťou úseku je dvojrúrový tunel Považský Chlmec v dĺžke 2 218 metrov a estakáda ponad vodnú nádrž Hričov.

Diaľnica začína priamym napojením na už sprevádzkovaný úsek D1 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje 1,5 kilometra dlhou estakádou Hričovskú priehradu a potom vchádza do tunela Považský Chlmec. Estakáda stojí na 57 pilieroch, z nich 35 je vo vode. Tunel sa razil zo šiestich strán súčasne s pomocou 240 robotníkov a 35 strojov.

Estakáda ponad priehradu patrí technicky medzi výnimočné stavby

„Estakáda žilinského obchvatu patrí k unikátnym stavbám predovšetkým svojimi technickými parametrami. Nosná konštrukcia mosta dosahuje dĺžku až 1 493 metrov a realizuje sa použitím viacerých technológií súbežne – na pevnej skruži, na výsuvnej skruži a letmou betonážou s vozíkmi,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Po krajoch estakády bude protihluková stena so stĺporadím zabezpečujúcim osvetlenie proti nárazu vtákov. „Technickými parametrami konštrukcie, navrhnutým postupom výstavby a celkovým estetickým stvárnením sa estakáda zaradila medzi výnimočné konštrukcie v celoeurópskom meradle,“ dodala hovorkyňa.

Diaľničný úsek mal byť pôvodne hotový začiatkom tohtoročného leta 

Úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je vo výstavbe od leta 2014 a pôvodne mal byť ukončený v júni tohto roku. Zhotoviteľ požiadal o predĺženie lehoty výstavby do septembra. Úsek stavia konzorcium stavebných spoločností EuroviaSK, a. s., Košice, Hochtief CZ, a. s., Praha a SMS, a. s., Banská Bystrica (predtým Stavby mostov Slovakia). Diaľnicu sa zaviazali postaviť na základe zmluvy z mája 2014 za 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (305,88 mil. eur vrátane dane).

Výstavba úseku je financovaná najmä z peňazí Európskej únie a v menšej miere zo štátneho rozpočtu v rámci dvoch programových období, a to z operačných programov Doprava 2007 – 2013 a Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Po dobudovaní úseku D3 by mali motoristi v porovnaní s jazdou po súbežných cestách prvej triedy ušetriť tri a pol minúty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť