Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
  • Nasa Doprava
  • Cestná doprava
  • Novelu o liberalizácii trhu technickej kontroly treba stiahnuť, myslí si Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Novelu o liberalizácii trhu technickej kontroly treba stiahnuť, myslí si Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Strana Sloboda a Solidarita je za liberalizáciu trhu prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly. Podporuje tiež zníženie pokút za oneskorené absolvovanie technickej a emisnej kontroly. Foto: SITA/Marek Mrviš.

Táto legislatíva sa podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo aj tak bude musieť opätovne novelizovať z dôvodu jej zosúladenia s pravidlami Európskej únie.

BRATISLAVA 19. októbra (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) by malo z parlamentu stiahnuť novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá mala liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly. Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že táto legislatíva sa aj tak bude musieť opätovne novelizovať z dôvodu jej zosúladenia s pravidlami Európskej únie.

„Dovtedy by sa vytvoril priestor na zhodu v tomto prípade, kde podľa nášho predchádzajúceho návrhu by došlo k zmene spôsobu rozširovania, ale aj rušenia staníc technickej kontroly,“ informoval vo štvrtok agentúru SITA predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Poslanci koalície majú skôr iný názor na liberalizáciu

To, že hlasovanie o uvedenej novele v Národnej rade SR na 21. schôdzi bolo viackrát odložené a v stredu napokon presunuté na ďalšiu schôdzu, podľa Mateja ešte nemusí znamenať nezhodu vo vládnej koalícii. Myslí si, že jej jednotliví poslanci skôr majú na liberalizáciu v tejto oblasti iný názor, ktorý by sa dal rozdeliť na dva prúdy.

„Hodnotový problém s úplnou liberalizáciou trhu predpokladám hlavne u poslancov Smeru, lebo ich agenda v iných oblastiach je presne opačná, ako napríklad regulácia cien energií,“ uviedol Matej. „Niektorí poslanci si uvedomujú riziká spojené s úplnou reguláciou po skúsenostiach napríklad v Poľsku,“ dodal.

Liberalizácia, alebo zachovanie súčasného stavu 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR na čele s Árpádom Érsekom (Most-Híd) pripravilo novelu zákona so zámerom uvoľniť podmienky fungovania prevádzok technickej a emisnej kontroly. Spoločná správa parlamentných výborov však odporúča, aby ich sieť a počty naďalej určoval rezort dopravy, ako je to v platnom znení zákona. Tento návrh presadili poslanci ďalších dvoch vládnych strán Peter Náhlik (Smer – SD) a Radovan Baláž (SNS). Ak by táto zmena v novele prešla, znamenala by stop liberalizácii v tejto oblasti.

Matej to nepovažuje priamo za lobing

V tomto prípade by podľa IDH išlo o stop úplnej liberalizácii. „Trh, kontrola štátu a kultúra podnikania v súčasnosti nie sú ešte na Slovensku na takýto krok pripravené,“ tvrdí Matej. Spochybnenie liberalizácie nepovažuje priamo za lobing, keďže Národná asociácia STK a prevádzkovatelia staníc technickej kontroly odborne komunikovali s ministerstvom dopravy, s odbornou verejnosťou aj s novinármi. „Takýto postup je úplne prirodzený a dokonca pre zabezpečenie plurality názorov aj nevyhnutný,“ upozornil Matej.

Rezort bude akceptovať rozhodnutie poslancov

„Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo komplexný návrh zmien v systéme fungovania kontroly STK, ktorý okrem liberalizácie siete staníc prináša napríklad aj zmeny v systéme pokút. Rezort dopravy jasne vysvetlil prínosy aj dôvody jednotlivých krokov tejto novely a bude akceptovať rozhodnutie poslancov Národnej rady SR,“ potvrdila v stredu pre agentúru SITA stanovisko rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Zámer ministerstva spochybňovala Národná asociácia STK

Zámer rezortu dopravy liberalizovať podmienky fungovania emisnej a technickej kontroly pravidelne spochybňovala Národná asociácia STK s tým, že bezpečnosti na cestách omnoho viac prospejú zvýšené požiadavky na kvalitu práce staníc STK, ktoré by zamedzili nedôsledným kontrolám vozidiel u niektorých prevádzkovateľov.

„Nekontrolované a masívne rozširovanie siete by dohľad nad kvalitou výrazne komplikovalo, avšak by malo priamy, masívne negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách, a to na základe skúseností z Poľska a Česka,“ upozornila nedávno NA STK.

Technickú kontrolu nemá 130-tisíc áut a emisnú kontrolu 120-tisíc vozidiel

Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke 142 staníc technickej kontroly, pričom od roku 2010 sa ich sieť rozšírila o tretinu. Navyše funguje 220 pracovísk emisnej kontroly. Technickú kontrolu nemá približne 130-tisíc áut a emisnú kontrolu 120-tisíc vozidiel.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 19. októbra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...