Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Európska komisia prijala balíček ôsmich legislatívnych návrhov zameraných na modernizáciu sektoru nákladnej dopravy v Európe, ktorý zamestnáva päť miliónov osôb. Ilustračné foto: SITA/Marián Peiger
10. augusta 2016 16:15 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu nič nevyrieši

Dopravcovia nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov. 

Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie. Tvrdí to Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje takmer deväťsto slovenských dopravných spoločností.

Dopravcovia preto nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov. Zákon by sa podľa združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác.

„Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov. A to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhý čas,“ informoval v stredu generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich. Pri porovnaní napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, je podľa neho slovenský dopravca v nevýhode. Ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú podľa združenia pružne reagovať na ich potreby a požiadavky. V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov a s tým spojený počet vozidiel.

Chýba vyše tisíc vodičov nákladných áut a autobusov

Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať, upozorňujú dopravcovia. Na trhu každý rok chýba cez 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín, ako napríklad Rusko, Bielorusko, Ukrajina či Srbsko. Európsky trh podľa združenia pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku. Veľkou prekážkou na Slovensku je na rozdiel od okolitých štátov zdĺhavý byrokratický proces.

Odporúčanie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne tristotisíc, je podľa Česmadu pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné. Na Slovensku je podľa dostupných štatistík úradov práce prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie. To potvrdili aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba dve percentá uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.

ČESMAD Slovakia sa chystá celú problematiku so zástupcami ministerstva riešiť a prerokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami tak, „aby novela zákona nebola len premrhanou šancou oživiť slovenskú podnikateľskú sféru“.

 

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies