Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk.
5. februára 2019 13:39 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Novela zákona o dráhach prevezme európske smernice o železničnej doprave

Národná rada SR schválila novelu zákona o dráhach, ktorá prevezme prepracované európske smernice o železničnej doprave v Európskej únii.

Novela zákona o dráhach, ktorú v utorok schválila Národná rada SR, prevezme európske smernice o železničnej doprave. Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) o interoperabilite železničného systému v EÚ a o bezpečnosti železníc z 11. mája 2016 delegujú značnú časť kompetencií, ktoré doteraz mali vnútroštátne bezpečnostné orgány, na Železničnú agentúru Európskej únie, a to pri vydávaní povolenia na uvedenie na trh železničných vozidiel a bezpečnostného osvedčenia.

Otvorený prístup na trh

Ďalšia smernica o zriadení jednotného európskeho železničného priestoru (o otvorení trhu) zo 14. decembra 2016 zmenila smernicu z 21. novembra 2012. Zámerom tejto smernice je podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR dobudovať jednotný európsky železničný priestor rozšírením zásady otvoreného prístupu na trh vnútroštátnej železničnej dopravy.

Ten bol zriadený so spoločnými pravidlami pre správu železničných podnikov a manažérov infraštruktúry, financovanie a spoplatňovanie železničnej infraštruktúry, ako aj pre podmienky prístupu k infraštruktúre a službám a regulačný dohľad nad trhom železničnej dopravy. Prístup k infraštruktúre v SR majú všetky železničné podniky, avšak pri splnení podmienok.

Rušňovodič vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: SITA/Milo Fabian.

Preukaz rušňovodiča

Zmeny sa zároveň dotknú aj vzdelania pre uchádzačov o vydanie preukazu rušňovodiča z dôvodu akútneho nedostatku zamestnancov v tejto profesii, ako aj označenia železničných staníc a zastávok v jazyku národnostných menšín na základe programového vyhlásenia vlády na roky 2016 – 2020.

Doplnia sa tiež podmienky a postup verejnej súťaže na uzatvorenie zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, keďže zákon o verejnom obstarávaní sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predmetom je služba verejnej osobnej dopravy na železničných dráhach.

Novela zákona o dráhach nadobudne účinnosť 15. marca 2019 s výnimkou častí o transpozícii smerníc o interoperabilite železničného systému a o bezpečnosti železníc, ktoré budú účinné od 16. júna 2020.

Vlak RegioJetu v Bratislave. Foto: SITA/Jana Birošová.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame