Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Novela o organizácii práce v doprave prevezme pravidlá EÚ

Tvrdenia poslankyne Veroniky Remišovej, že nový tender neukončí predraženú prevádzku kompy medzi Vojkou nad Dunajom a Kyselicou, považuje štátny podnik Vodohospodárska výstavba za zavádzajúce. Ilustračné foto: Pixabay.com

Vláda schválila návrh novely zákona o organizácii pracovného času v doprave. Jej cieľom je prevziať európske právo v organizácii pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave. 

Harmonizovať európske právo s národným právom v oblasti organizácie pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave je cieľom návrhu novely zákona o organizácii pracovného času v doprave. Vláda v stredu novelu schválila s pripomienkou spolu s úpravou zákonov o inšpekcii práce, o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.

Ide o transpozíciu smernice Rady Európskej únie z 19. decembra 2014, ktorou sa vykonáva Európska dohoda o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Dohodu uzatvorili Európsky zväz riečnej plavby (EBU), Európska organizácia lodných kapitánov (ESO) a Európska federácia pracovníkov v doprave (ETF). Návrh novely zákona o organizácii pracovného času v doprave predložilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, spolupracovalo pritom s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny.

Novela určuje podrobnejšie požiadavky na organizáciu pracovného času mobilných zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave, tak ako sú dohodnuté v Európskej dohode o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Cieľom je ochrana zdravia a bezpečnosť zamestnancov v odvetví vnútrozemskej vodnej dopravy v Európskej únii.

Nárok na odpočinok bude najmenej 84 hodín týždenne

Napríklad, maximálny pracovný čas mobilného zamestnanca vo verejnej vodnej doprave počas dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov bude 2 304 hodín. Zamestnávateľ bude povinný rozvrhnúť takémuto zamestnancovi denný pracovný čas tak, aby nepresiahol štrnásť hodín počas 24 po sebe nasledujúcich hodín, týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 84 hodín, pričom nočná práca nesmie presiahnuť 42 hodín.

Priemerný týždenný pracovný čas zároveň nesmie presiahnuť 72 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov, ak je v rozvrhu práce viac pracovných dní ako dní odpočinku. Priemerný týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 48 hodín počas dvanástich mesiacov. Zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas zamestnanca v prístave počas nepriaznivej poveternostnej situácie alebo inej mimoriadnej okolnosti v prístave najviac na šestnásť hodín počas 24 hodín.

Mobilný zamestnanec vo verejnej vodnej doprave bude mať nárok na odpočinok najmenej 84 hodín za týždeň. Naraz môže odpracovať najviac 31 dní. Ak nie je v rozvrhu práce viac pracovných dní ako dní odpočinku, musí byť po viacerých po sebe nasledujúcich pracovných dňoch bezprostredne poskytnutý rovnaký počet po sebe nasledujúcich dní odpočinku.

Prevzatím zmeny smernice Európskeho parlamentu a Rady z 15. marca 2006 o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, novela zároveň zabezpečuje zosúladenie právneho poriadku SR s právom EÚ v oblasti cestnej dopravy. Novela zabezpečí aj zosúladenie právneho poriadku SR s požiadavkami zmeny nariadenia komisie z 29. januára 2014, ktorým sa ustanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa leteckej prevádzky. Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave má po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť 31. decembra 2016.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 17. augusta 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...