Novela o organizácii práce v doprave prevezme pravidlá EÚ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Ilustračné foto: Pixabay.com.

Prezident SR Andrej Kiska podpísal novelu zákona o organizácii pracovného času v doprave. Jej cieľom je prevziať európske právo v organizácii pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave.

Harmonizovať európske právo s národným právom v oblasti organizácie pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave je cieľom novely zákona o organizácii pracovného času v doprave. Prezident SR Andrej Kiska podpísal novelu uvedeného zákona, vrátane úpravy zákonov o inšpekcii práce, o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.

Ide o transpozíciu smernice Rady Európskej únie z 19. decembra 2014, ktorou sa vykonáva Európska dohoda o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Dohodu uzatvorili Európsky zväz riečnej plavby (EBU), Európska organizácia lodných kapitánov (ESO) a Európska federácia pracovníkov v doprave (ETF).

Cieľom je ochrana zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave

Novela určuje podrobnejšie požiadavky na organizáciu pracovného času mobilných zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave, tak ako sú dohodnuté v Európskej dohode o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Cieľom je ochrana zdravia a bezpečnosť zamestnancov v odvetví vnútrozemskej vodnej dopravy v Európskej únii. Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave nadobudne účinnosť 31. decembra 2016.

Napríklad, maximálny pracovný čas mobilného zamestnanca vo verejnej vodnej doprave počas dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov bude 2 304 hodín. Zamestnávateľ bude povinný rozvrhnúť takémuto zamestnancovi denný pracovný čas tak, aby nepresiahol štrnásť hodín počas 24 po sebe nasledujúcich hodín, týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 84 hodín, pričom nočná práca nesmie presiahnuť 42 hodín.

Priemerný týždenný pracovný čas zároveň nesmie presiahnuť 72 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov, ak je v rozvrhu práce viac pracovných dní ako dní odpočinku. Priemerný týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 48 hodín počas dvanástich mesiacov. Zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas zamestnanca v prístave počas nepriaznivej poveternostnej situácie alebo inej mimoriadnej okolnosti v prístave najviac na šestnásť hodín počas 24 hodín.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia