Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vytvoriť vhodnejšie podmienky na podnikanie a prijať opatrenia na predchádzanie nelegálnej činnosti taxislužieb je zámerom návrhu novely zákona o cestnej doprave. Ilustračné foto: pixabay.com.
26. júna 2018 19:02 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Novela o cestnej doprave má zjednodušiť predvádzku taxislužieb

Ministerstvo dopravy a výstavby chce návrhom novely zákona o cestnej doprave obmedziť nelegálnu činnosť taxislužieb a zároveň podporiť využívanie digitálnych platforiem v preprave osôb.

BRATISLAVA – Vytvoriť vhodnejšie podmienky na podnikanie a prijať opatrenia na predchádzanie nelegálnej činnosti taxislužieb je zámerom návrhu novely zákona o cestnej doprave. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), ktoré novelu už predložilo do medzirezortného pripomienkového konania, chce zároveň zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti. Reaguje tiež na nové trendy a podporuje využívanie digitálnych platforiem v preprave osôb ako sú napríklad Uber, Taxify, Liftago či Hopin.

Na základe zákona o cestnej doprave z roku 2012 je na prevádzkovanie taxislužby potrebná koncesia a splnenie viacerých podmienok. Prax však podľa rezortu dopravy ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať a najmä pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. Podmienky sa majú zmeniť a zjednodušiť tak, aby sa čo najviac zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe. Novela má takisto zosúladiť domáce podmienky s právom Európskej únie v oblasti vnútrozemskej prepravy nebezpečného tovaru, a to prevzatím smernice z januára tohto roka.

Novela tiež podporuje využívanie digitálnych platforiem v preprave osôb. Foto: facebook.com.

Ministerstvo očakáva pripomienky a podporu zmeny

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo podporiť liberalizáciu taxislužieb po stretnutiach s podporovateľmi digitálnych platforiem a zástupcami tradičných taxislužieb. „Zavádzanie zdieľanej ekonomiky má množstvo prívržencov aj odporcov. Očakávame, že od dotknutých profesijných združení prídu pripomienky, ktoré zmenu podporia. Aby sa nestala taká chyba, že niečo zmeníme s cieľom veci uľahčiť a nakoniec ich sťažíme,“ povedal riaditeľ Štátneho dopravného úradu na ministerstve dopravy Bohuš Chochlík na nedávnej konferencii inštitútu INESS o zdieľanej ekonomike.

Vozidlá taxislužby už nebudú limitované, ako majú vyzerať, ako napríklad počet dverí či objem batožinového priestoru. „Nebráňme ľuďom, aby podnikali aj v menšom rozsahu. Bude na podnikateľskom zámere každého, aby sa sám rozhodol,“ dodal Chochlík.

Prispôsobiť sa nielen súčasným podmienkam, ale aj trendom

Z pôvodných podmienok sa vypúšťa finančná spoľahlivosť a tiež podmienky týkajúce sa odbornej spôsobilosti prevádzkovateľov taxislužby a vodičov vozidiel. „V rámci komplexnej úpravy sa navrhuje nová definícia dispečingu, pod ktorým sa rozumie sprostredkovanie služieb prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča, napríklad prostredníctvom telefónu, digitálnej platformy alebo iným spôsobom,“ uviedlo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe k novele. Budúcnosť je totiž v elektronizácii služieb a je potrebné sa prispôsobiť nielen súčasným podmienkam, ale aj trendom.

Ilustračné foto: SITA/Michal Burza.

Na prevádzku taxislužby bude stále potrebná koncesia

Dopravca v taxislužbe bude povinný zabezpečiť, aby cena za prepravu bola vypočítaná na základe informácií z taxametra, ak nebola dohodnutá pred začatím prepravy na objednávku, alebo cez digitálnu platformu. Prepravný poriadok bude musieť byť zverejnený na webe dopravcu, alebo musí byť k dispozícii vo vozidle, resp. v digitálnej platforme. Podrobnosti o výkone taxislužby budú môcť určiť miestne samosprávy. Na prevádzkovanie taxislužby bude naďalej potrebná koncesia, najmenej jedno vlastné alebo prenajaté vozidlo s príslušným osvedčením.

Prevádzkovanie dispečingu ako nový spôsob podnikania

Novou formou podnikania má byť prevádzkovanie dispečingu, pričom povolenie na túto činnosť sa má udeľovať na desať rokov. Koncesia podľa návrhu novely zároveň oprávňuje dopravcu prevádzkovať dispečing, no ďalej uvádza, že „povolenie na prevádzkovanie dispečingu sa neudelí tomu, kto je držiteľom koncesie“.

Vozidlá budú musieť byť označené na predných ľavých a pravých dverách obchodným menom prevádzkovateľa taxislužby. Na pravých predných dverách a vo vnútri vozidla bude bude musieť byť označená základná sadzba cestovného, s výnimkou služby cez digitálnu platformu alebo na objednávku. Vodič vozidla taxislužby bude musieť mať príslušný preukaz a poskytovať dopravné služby podľa prepravného poriadku. Navrhovaná účinnosť novely zákona o cestnej doprave je 1. apríla 2019.

Ilustračné foto: OZKT.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies