Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na bratislavskej Hlavnej stanici. Foto: SITA/Branislav Bibel.
9. novembra 2018 15:58 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Nie sú možné vlaky zadarmo aj dobré zaplatení zamestnanci, tvrdí SaS

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek a vláda podľa liberálov nie sú schopní odstrániť príčiny problémov v železničnej doprave, ktoré sami spôsobili. Poukázali pritom na návrh novely zákona o dráhach schválený vládou .

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s nedostatkom rušňovodičov tvrdí, že nie je možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov v železničnej doprave. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a vláda podľa liberálov nie sú schopní odstrániť príčiny problémov, ktoré sami spôsobili. Poukázali pritom na návrh novely zákona o dráhach, ktorý vláda schválila v utorok.

„Nedostatok rušňovodičov sa vláda rozhodla riešiť znížením kvalifikačných nárokov potrebných na výkon tohto povolania. Premiér a jeho ministri žijú v naivnej predstave, že ak sa bude môcť o miesto rušňovodiča uchádzať trebárs kuchár alebo kaderníčka s maturitou, zvýši sa záujem o toto povolanie,“ informoval vo štvrtok poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.
Podiel vlakov zadarmo na mzdovej podvýžive

Liberáli uviedli, že v ponuke práce na stránkach Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) je nástupný plat rušňovodiča bez praxe 734 eur. Pýtajú sa, kto sa bude chcieť stať za takúto mzdu rušňovodičom, keď napríklad České dráhy ponúkajú za tú istú pozíciu v prepočte 1 300 až 1 700 eur. „Na tejto výraznej mzdovej podvýžive ZSSK sa veľkou mierou podieľajú vlaky zadarmo, čo je z ekonomického hľadiska tejto firmy nezmyselné rozhodnutie vlády. Nie je totiž možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov,“ povedal predseda SaS Richard Sulík.

Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.
Hlavný problém je získanie oprávnení

Získať oprávnenie stať sa rušňovodičom je podľa rezortu dopravy v súčasnosti pomerne dlhý proces, ktorý bol naviazaný na viacero kritérií. „A aj keby sa niekto chcel stať rušňovodičom, tak mu to trvalo pridlho. Hlavným problémom, ktorý bolo treba vyriešiť, teda nie je plat rušňovodiča, ako strana SaS nesprávne pochopila, ale samotný proces získania potrebných oprávnení. Preto vláda rozhodla o zjednodušení tohto procesu,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Rušňovodič nového rušňa Siemens Vectron. Ilustračné foto: ZSSK.
Linky pre privátnych dopravcov

Kým si podľa lídra liberálov minister dopravy neuvedomí, v čom skutočne tkvie problém, nie je ho schopný vyriešiť. „A ten problém je v tom, že železničná doprava na Slovensku je hračkou v rukách populistov ako Robert Fico,“ myslí si Sulík. Bezplatnú vlakovú dopravu pre žiakov, študentov a dôchodcov zaviedla vláda Smeru v novembri 2014.

„Pokiaľ minister Érsek nevypudí zo železníc populizmus, pokiaľ nepochopí, že úlohou štátu nie je udržiavať a riadiť monopol v osobnej vlakovej doprave, ale postarať sa o kvalitnú železničnú infraštruktúru, po ktorej budú jazdiť súkromní dopravcovia, železnica na Slovensku nedokáže konkurovať cestnej doprave a bude len upadať,“ upozornil Ivan.

Vlak spoločnosti RegioJet RegioJet na trati Bratislava – Dunajská Streda. Foto: RegioJet.

Uvoľnením liniek pre súkromných dopravcov všade, kde o to majú záujem, by sa podľa poslanca dosiahlo zlepšenie služieb, zníženie dotácií aj zlepšenie platových podmienok personálu. „Minulosť, kedy premával súkromný dopravca na linke Bratislava – Košice, je toho dôkazom,“ pripomenul Ivan.

Kraje by mali objednávať regionálne vlaky

SaS s týmto zámerom na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá návrh na zmenu zákona o doprave na dráhach. „Chceme, aby si samosprávne kraje mohli objednávať regionálnu železničnú dopravu i v prípade, že linka presahuje hranice ich kraja. Štátu tak zostanú na starosti len rýchliky,“ dodal Ivan. Liberáli očakávajú, že minister dopravy tento výrazný liberalizačný cieľ podporí.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Objednávanie regionálnych vlakov krajmi je podľa rezortu dopravy ťažko zrealizovateľné. „Problematické by bolo, ako by jednotlivé kraje objednávali spoje, ktoré idú cez dva, alebo viac krajov (napríklad, linka z Bratislavy do Komárna ide cez tri kraje), alebo kto by rozhodol, kedy budú takéto vlaky vypravené,“ upozornila Ducká.

„Tento systém by navyše ešte viac skomplikovalo zosúlaďovanie spojov, ale aj tarifné podmienky,“ uviedla hovorkyňa. Ako dodala, navyše vôbec nie je jasné, z akých peňazí si SaS predstavuje, že sa budú tieto vlaky platiť.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies