Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlaky
Foto: zsr.sk.
8. apríla 2019 15:35 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Národný plán dopravnej obslužnosti má vzniknúť ešte v tomto roku

Rezort dopravy v tejto súvislosti plánuje vytvoriť dopravnú autoritu na koordináciu verejnej osobnej dopravy bez toho, aby musel zriadiť nový úrad, čo by znamenalo ďalšie vynaložené finančné prostriedky.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce ešte v priebehu tohto roka pripraviť národný plán dopravnej obslužnosti, ktorý bude objektívne definovať potreby vo verejnej doprave na Slovensku. Zároveň má odstrániť súbehy a určiť kľúčové prestupné uzly aj medzi železničnou a autobusovou dopravou.

Rezort v tejto súvislosti plánuje vytvoriť dopravnú autoritu na koordináciu verejnej osobnej dopravy bez toho, aby musel zriadiť nový úrad, čo by znamenalo ďalšie vynaložené finančné prostriedky. Ministerstvo tak reagovalo na plán opatrení na zlepšenie verejnej dopravy, ktorý v pondelok predstavilo hnutie OĽaNO.

Pripravujú základné dokumenty

„Opozícia v tomto prípade na získanie politického kapitálu využíva zavádzajúce a nekomplexné informácie,“ uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA. Práve za ministra dopravy Arpáda Érseka vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej autobusovej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov, odborových zväzov a neziskových organizácií.

„Medzi partnermi funguje kvalitná spolupráca a spoločne pripravujú niekoľko základných dokumentov, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou,“ informoval rezort dopravy.

Arriva - autobusy
Foto: SITA/Martin Havran.

Železnice sa môžu zásadne zmeniť

Železničná doprava v súvislosti s modernizáciou podľa ministerstva dopravy dopláca na staré dlhy, keď sa roky neinvestovalo a neopravovalo. Teraz je situácia úplne iná, avšak nie všetky problémy je možné vyriešiť zo dňa na deň.

Aj vďaka európskym zdrojom z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 smeruje na rozvoj železničnej dopravy, vrátane nových vlakov pre Slovensko, 1,2 mld. eur. Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 mil. eur, môže Slovensko čerpať z nového finančného nástroja EÚ – CEF (Nástroj na prepájanie Európy),“ poznamenal rezort dopravy. Spolu to predstavuje 1,6 mld. eur, ktoré môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc, o čo sa ministerstvo postupne usiluje.

železnice - trať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Viac projektov, rýchlejšia výstavba

Tempo výstavby diaľnic okrem obmedzených zdrojov limituje aj stav prípravy projektov, ktorý nebol dostatočný. Preto súčasné vedenie rezortu dopravy vynaložilo veľa času a energie na prípravu nových projektov, aby budúci minister po voľbách mohol okamžite využiť dodatočné zdroje z nového operačného programu, alebo zo štátneho rozpočtu na výstavbu nových úsekov.

„Ak by boli rovnako pripravené projekty aj pri nástupe súčasného vedenia rezortu, bolo by aj tempo výstavby vyššie. „Zároveň, za zdržaním v príprave, ale aj v samotných súťažiach sú zodpovedné v drvivej väčšine tretie strany, alebo samotní súťažiaci, ktorí nezmyselne napádajú jednotlivé procesy verejného obstarávania a výstavbu diaľnic takto zdržujú,“ dodalo ministerstvo dopravy. To preto robí viaceré úpravy v súťažiach, ktoré by optimalizovali počet odvolaní tak, aby sa znížila strata času.

Diaľnice
Ilustračné foto: pixabay.com.

Plán Spoľahlivá doprava

Plán OĽaNO pod názvom Spoľahlivá doprava zahŕňa zlepšenie údržby vlakov, koľajníc a ciest, koordináciu spojov vlakov a autobusov, záchranný plán pre železnice, ako aj rešpektovanie princípu hodnoty za peniaze a vytvorenie Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry.

Poslanec a tieňový minister hnutia pre dopravu Ján Marosz informoval, že dozrel čas na ponuku riešení, ako by mohla moderná, spoľahlivá verejná osobná doprava, ale aj cestná doprava na Slovensku fungovať.

„Nevieme, ako má skutočne vyzerať plán dopravy na Slovensku o rok a už vôbec nie o desať rokov. Preto ponúkame náš plán spoľahlivej dopravy pre Slovensko. Medzi jeho priority patrí dokončenie diaľnice D1 a D3, ale takisto zlepšenie vlakovej dopravy a celkovo verejnej osobnej dopravy,“ priblížil Marosz. „Garantujeme občanom, že ak hnutie OĽaNO bude spravovať rezort dopravy, tak vlaky budú jazdiť načas,“ tvrdí poslanec.

OĽaNO
Poslankyňa za OĽaNO Veronika Remišová (zprava), poslanec Ján Marosz a expert na dopravu Jiří Kubáček. Foto: OĽaNO.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame