Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Náklady na dopravu zadarmo budú vyššie ako súčasné náklady, tvrdí Fundárek

Náklady na dopravu zadarmo budú vyššie ako súčasné náklady, Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava. Ilustračné foto: Slovak Lines.

Dopravcovia podľa Martina Fundárka z občianskeho združenia Lepšia doprava budú musieť počítať s nárastom výkonov

BRATISLAVA 13. septembra (SITA) – Ak chce predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo dopravu zadarmo, musí počítať s tým, že náklady na ňu budú vyššie ako súčasné náklady. Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava tak reaguje na Frešovu kampaň, ktorou láka ľudí, že ak si na území BSK prihlásia trvalý pobyt, budú môcť mestskou i prímestskou dopravou v kraji cestovať zadarmo. „Objednávatelia nebudú musieť vykryť len výpadok tržieb, ale aj nárast výkonov,“ pripomína Fundárek.

Ako ďalej spomenul, zavedenie dopravy zadarmo má pozitíva. Môže pritiahnuť do verejnej dopravy aj ľudí, ktorí by do nej inak nesadli a keď si ju vyskúšajú, zistia, že je na inej úrovni ako pred rokmi. „Zaznieva aj argument, že ušetria na tlači lístkov, automatoch, označovačoch, revízoroch. To však platí jedine v prípade, že doprava bude zadarmo pre všetkých,“ dodal.

Ak nebude posilnená doprava, hrozí preplnenie spojov

Doprava zadarmo však podľa neho prináša aj problémy. „Ak nemá dopravca dostatočnú zálohu vozidiel a personálu na posilnenie dopravy a objednávateľ peniaze na financovanie tohto posilnenia, spoje sa preplnia. Vznikne tak skupina cestujúcich, ktorí sa rozhodnú z verejnej dopravy odísť, pretože sa odmietnu v preplnených spojoch tlačiť,“ poznamenal Fundárek.

Ďalším nežiaducim javom môže byť, že obyvatelia použijú mestskú hromadnú dopravu (MHD) aj na trasy, po ktorých predtým chodili peši. „V belgickom meste Hasselt, ktoré má 70-tisíc obyvateľov, narástli náklady na MHD za desať rokov po zavedení bezplatného cestovania o 250 percent. Po šestnástich rokoch toto mesto cestovanie zadarmo zrušilo,“ uviedol.

Lepšie znížiť ceny predplatných lístkov, ako cestovanie zadarmo

Fundárek tiež pripomína, že už v súčasnosti je aj v regióne, nielen v bratislavskej MHD, množstvo spojov, ktoré sú preťažené. „Dopravcovia budú musieť pridať spoje. A kde vezmú vlaky, autobusy, električky? A najmä kde vezmú vodičov, keď ich je už dnes nedostatok,“ pýta.

Dodáva, že cestovné v Bratislave a okolí je pomerne vysoké. „Uvítal by som preto znižovanie cien predplatných lístkov, avšak pokusy s cestovaním zadarmo radšej nie,“ ukončil Fundárek.

Na bezplatnú prepravu by mali nárok ľudia s trvalým pobytom

V autorskom príspevku v augustovom vydaní denníka Hospodárske noviny súčasný predseda BSK Pavol Frešo vyhlásil, že kraj by dopravu zdarma na svojom území v súčasnosti utiahol, keďže ju aj tak z väčšej časti finančne podporuje. Týka sa to prímestskej i mestskej dopravy v celom kraji. Túto výhodu by však podľa neho mohli využívať len tí, ktorí majú na území BSK trvalý pobyt.

Prímestská autobusová doprava stojí dvanásť miliónov eur

Podľa súčasného predsedu kraja by mala bezplatná doprava niekoľko výhod. Na jej uplatnenie netreba ani meniť zákony, ani zvyšovať dane, ani meniť štruktúru samosprávy. Frešo tiež pripomenul, že prímestská doprava stojí 12 miliónov eur ročne. „Podpora verzus suma, ktorú si na seba doprava zarobí sama, je v pomere 60:40. Hovoríme teda o ôsmich miliónoch eur,“ poznamenal.

Dodal, že po tomto kroku by počet obyvateľov v kraji stúpol o 55-tisíc a daňové príjmy BSK by stúpli o 7,5 percenta. „To je asi 6,3 milióna ročne,“ zhrnul Frešo, ktorý bude v novembrových voľbách na post predsedu BSK kandidovať ako nezávislý kandidát.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 13. septembra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...