Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Najvyšší kontrolný úrad zistil nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina

Najvyšší kontrolný úrad SR zistil viaceré nedostatky v príprave stavby mimoúrovňovej križovatky Triblavina v úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec. Foto: NKÚ

Chýbali výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov a tiež nástroje cieleného dopravného plánovania. 

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil viaceré nedostatky v príprave stavby mimoúrovňovej križovatky Triblavina v úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec. Napríklad, chýbali výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov a tiež nástroje cieleného dopravného plánovania. Vyplýva to z výsledku mimoriadnej kontroly NKÚ v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) zameranej na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 a postup spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov.

Tento postup bol preverený na projekte výstavby križovatky Triblavina. Vnútorný kontrolný systém NDS podľa úradu nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia kontrolórov nedokázali diaľničiari identifikovať. Plánovaný termín ukončenia stavby križovatky v máji tohto roku nebude dodržaný.

Skutočné realizované práce na tejto stavbe k 31. decembru 2016 dosiahli zhruba 3,7 mil. eur oproti plánovaným 14,7 mil. eur. Oneskorenie podľa úradu spôsobilo najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.

Štúdie vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty

“Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja (BK). V tejto veci nebolo začaté konanie na Ministerstve dopravy a výstavby SR,” uviedol NKÚ.

Preverená projektová dokumentácia podľa kontroly neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov. Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť, efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte.

Kontrolóri upozornili aj na to, že štúdia z roku 2015, ako aj všetky predchádzajúce, vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu.

“NKÚ SR preto konštatuje, že v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem sa NDS mohla jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce. Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali,” priblížil NKÚ.

Kontrolóri odporučili diaľničiarom a ministerstvu viaceré opatrenia

Najvyšší kontrolný úrad odporučil NDS vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok. Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania.

Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.

NKÚ odporučil ministerstvu dopravy a výstavby doplniť a aktualizovať technické normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii, ako aj pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.

Občianske združenie Triblavina: NKÚ potvrdil to, čo sme od začiatku hovorili

Občianske združenie (OZ) Triblavina v reakcii uviedlo, že NKÚ potvrdil, čo od začiatku hovorili – uvedené zmeny koncepcie riešenia D1 boli spravené bez zodpovedajúcich dopravných prieskumov a v rozpore s územným plánom.

“Po viac ako roku poukazovania členov OZ Triblavina na nezákonné postupy NDS a ministerstva dopravy kontrola NKÚ poukázala na nedostatky v príprave D1 a križovatke Triblavina. Na tieto zistenia si dovoľujeme upozorniť všetky orgány, inštitúcie a dopravné autority, ktoré v procese prípravy a pokúšanej zmeny na D1 pôsobia,” uviedla Tatiana Kratochvílová z OZ Triblavina.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 27. marca 2017Zdroj SITA
K téme , ,

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...