Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Na Hlavnej stanici v Bratislave pribudnú začiatkom leta budúceho roka nová čakáreň a podchod pre cestujúcich. Foto: ŽSR.
12. decembra 2017 19:00 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Na Hlavnej stanici v Bratislave pribudnú nová čakáreň a podchod pre cestujúcich

Železnice Slovenskej republiky na bratislavskej Hlavnej stanici investujú do prestavby bývalej reštaurácie na novú čakáreň a do prestavby bývalého služobného podchodu na podchod pre cestujúcich spolu 2,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

BRATISLAVA 12. decembra (SITA) – Na Hlavnej stanici v Bratislave pribudnú začiatkom leta budúceho roka nová čakáreň a podchod pre cestujúcich. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) investujú do oboch stavieb spolu 2,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (2,75 mil. eur vrátane DPH).

Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v utorok informoval, pre tieto práce sa rozhodol z dôvodu zvýšenia komfortu a bezpečnosti cestujúcich, ako aj dodržiavania platnej legislatívy pre pohyb aj telesne znevýhodnených cestujúcich.

Výstavba novej čakárne bude stáť 825 tisíc eur bez DPH

Priestory bývalej reštaurácie na prízemí v historickej časti budovy Hlavnej stanice sa po dlhom období nevyužitia premenia na novú čakáreň pre cestujúcich. Trnavská spoločnosť SP Plus, s. r. o., sa zaviazala tieto práce vykonať do júna budúceho roka za 825,6 tis. eur bez DPH (990,7 tis. eur s DPH). Zhotoviteľ začína postupne s búracími a murovacími prácami. Projektantom stavby je bratislavská spoločnosť H&W Invest, s. r. o.

Bývalá reštarurácia s pôvodnými stĺpmi a freskami sa premení na novú čakáreň pre cestujúcich. Foto: ŽSR.

Cestujúci sa z čakárne dostanú priamo na perón 

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy na mieste bývalej reštaurácie povedal, že tento priestor odovzdali zhotoviteľovi v závere novembra. „Očakávame, že v tejto časti vyrastie nová čakáreň s pokladňami. Cestujúci sa rozplynú do väčšieho priestoru, zvýši sa tým komfort cestujúcich. Z tejto novej čakárne budú môcť prejsť priamo na perón alebo bočným vchodom do budovy stanice,“ priblížil Erdössy.

Stavbári vykonajú komplexnú rekonštrukciu, vrátane okien, obkladov, muroviek, kúrenia, elektriny. „Ostanú tu pôvodné stĺpy a fresky, ktoré prejdú rukami reštaurátorov, a budú mať pôvodnú podobu,“ uviedol. Pre tieto práce bude uzavreté parkovisko pred budovou vládneho salónika na stanici, aby nákladné autá stavebnej firmy nepoškodili zaparkované osobné autá.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Foto: ŽSR.

Podchod pre cestujúcich bude mať päť výťahov 

Bývalý služobný podchod s výťahmi, ktorý sa doposiaľ využíval aj na prepravu imobilných cestujúcich k vlakom, sa zmení na podchod pre cestujúcich s prístupom na všetky nástupištia na Hlavnej stanici. Prestavaný podchod budú naďalej využívať zdravotne postihnutí cestujúci, ale po novom aj ľudia s veľkými a ťažkými batožinami či matky s kočíkmi.

V podchode bude päť výťahov – každý s kapacitou 26 osôb a nosnosťou dvetisíc kilogramov. Prepravná kapacita jedného výťahu bude 3 120 osôb za hodinu a všetkých piatich 15 600 osôb za hodinu.

Prestavba podchodu za jeden a pol milióna bez dane

Spoločnosť Metri, s. r. o., Bratislava má prestavbu podchodu uskutočniť do júla budúceho roka za 1,47 mil. eur bez DPH (1,76 mil. eur s DPH). Začiatku rekonštrukcie predchádzali prípravné práce od júla tohto roka. Po ukončení celkovej rekonštrukcie podchodu sa vyrieši jeden z najväčších problémov cestujúcich na jednej z najstarších a najvyťaženejších železničných staníc na Slovensku.

„Tento podchod je využívaný len na služobné účely a na transport imobilných cestujúcich na nástupištia. Podchod chceme prerobiť tak, aby bol prístupný verejnosti,“ povedal Erdössy.

Bývalý služobný podchod bude slúžiť pre cestujúcich, vrátane imobilných, s prístupom na všetky nástupištia. Foto: ŽSR.

Telesne postihnutí sa dostanú k vlakom cez prechody na povrchu 

Prednosta Hlavnej stanice Pavol Országh informoval, že od začiatku rekonštrukcie podchodu bude znemožnená prístupová cesta pre imobilných cestujúcich. „Musíme využívať povrchovú cestu cez úrovňové prechody a tým sa zníži komfort pre imobilných cestujúcich,“ upozornil.

Od utorka sa imobilní cestujúci po schválení cesty dopravcom musia dostaviť na železničnú stanicu najmenej štyridsať minút pred odchodom vlaku a určení zamestnanci ŽSR zabezpečia ich presun k vlaku cez úrovňové služobné prechody. Po príchode od vlakov, ktoré budú obmedzovať pohyb cez úrovňový prechod, bude prístupová pomoc (presun z nástupíšť 2 – 5 na nástupište 1) zabezpečená až po odsune súpravy od nástupišťa. Znamená to predĺženie času presunu asi o pätnásť až dvadsať minút.

Prednosta Hlavnej stanice Pavol Országh a generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Foto: ŽSR.

Štyri stanice v Bratislave majú súkromnú bezpečnostnú službu

Na železničných staniciach v Bratislave Hlavná stanica, Vinohrady, Nové Mesto a Petržalka od 6. decembra pôsobia dve dvojčlenné hliadky súkromnej bezpečnostnej služby J.M.I. Security, s. r. o., Martin. Ich úlohou je vykázať z priestorov staníc bezdomovcov, asociálov a neprispôsobivé osoby.

„Bratislava je štvrtým mestom na Slovensku (po Košiciach, Poprade a Žiline), kde v záujme zachovania poriadku a bezpečnosti na staniciach ŽSR, okrem spolupráce s políciou, využívajú aj služby súkromnej bezpečnostnej služby,“ povedal Erdössy.

Zmluva je uzavretá na dva roky v celkovom objeme 294 tis. eur bez DPH (352,8 tis. eur s DPH). Jednotková cena na hodinu je 7,80 eur bez DPH. Hliadky pôsobia na staniciach dvadsať hodín denne od 4.30 do 0.30, v noci sú stanice uzavreté. Od apríla do októbra bude na staniciach jedna hliadka.

Zsr ba hlavna stanica sbs.jpg

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies