Na cesty a železnice bude v roku 2019 viac peňazí, tvrdí ministerstvo dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Ministerstvo dopravy a výstavby má v návrhu rozpočtu na budúci rok o 22,4 mil. eur menej oproti tomuto roku. S ministerstvom financií vyrokovalo mimo rozpočtových tabuliek finančnú rezervu vo výške 150 mil. eur.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) bude mať v budúcom roku viac peňazí na cesty a železnice, ako vyplýva z vládou schváleného návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 – 2021. V návrhu rozpočtu na rok 2019 má rezort dopravy výdavky 1,154 mld. eur, čo je oproti schválenému rozpočtu na tento rok menej o 22,4 mil. eur, resp. o 1,9 %.

Ako ministerstvo dopravy v stredu informovalo, s ministerstvom financií vyrokovalo mimo rozpočtových tabuliek finančnú rezervu vo výške 150 mil. eur a zároveň očakáva navýšenie rozpočtu o 200 mil. eur v rámci realokácie eurofondov.

Érsek: Nie je to úsporný rozpočet

„Určite nemôžeme hovoriť o úspornom rozpočte. Po dlhých rokoch stagnácie som zvýšil dotáciu pre Železnice SR o dvadsať miliónov eur na 270 miliónov eur. Keď k tejto sume pripočítame približne 230 miliónov eur, ktoré ŽSR dostanú z fondov EÚ, budú mať k dispozícii viac ako pol miliardy eur,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). „Zároveň by sa aj na cesty prvej triedy mal navrhnutý rozpočet ešte zvýšiť,“ uviedol minister.

Na cesty prvej triedy navyše 80 miliónov eur

Ministerstvo dopravy v spolupráci s rezortom financií plánuje v budúcom roku vyčleniť na cesty prvej triedy o 30 mil. eur navyše rovnako ako v tomto roku. Ešte rokuje o vyčlenení k tejto sume približne 50 mil. eur na opravu vrchných vrstiev vozoviek. Tento program by podľa rezortu dopravy mohol trvať štyri roky a celkovo by tak investície do pravidelnej údržby nad rámec už plánovaných zdrojov mali dosiahnuť 200 mil. eur.

„Samozrejme by sme boli radšej, ak by bolo zdrojov viac, ale súčasná situácia odráža možnosti štátneho rozpočtu. Je úlohou manažmentu našich štátnych podnikov, aby hospodárne narábali s verejnými zdrojmi a zvýšenú dotáciu využili čo najlepšie,“ dodal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Na cesty a železnice 921 miliónov eur

Na cestnú a železničnú infraštruktúru na budúci rok má ísť 920,89 mil. eur, čo je viac o 40 mil. eur, alebo o 4,5 %. V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) je určených na rôzne projekty 180,3 mil. eur. Na investície Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) mimo OPII má ísť 31,4 mil. eur a na investície Slovenskej správy ciest (SSC) 2,97 mil. eur. Výdavky NDS na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest majú dosiahnuť 15,83 mil. eur, výdavky SSC na údržbu a opravy ciest prvej triedy 40,53 mil. eur a na správu a prevádzku 7,85 mil. eur.

ILustračné foto: ndsas.sk.
ŽSR chceli na prevádzku 316,5 milióna eur, dostanú 250 miliónov

ŽSR dostanú na prevádzku infraštruktúry opäť 250 mil. eur a na kompenzáciu finančných dopadov zo zníženia poplatku za prístup k železničnej infraštruktúre 22,5 mil. eur. Železnice nesúhlasili s návrhom rozpočtu, je podľa nich neakceptovateľný, likvidačný a v rozpore s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie. Pre rok 2019 žiadali prevádzkovú dotáciu 316,5 mil. eur, z toho 55 mil. eur na odloženú údržbu.

Namiesto vyše 39 mil. eur na modernizáciu a zvýšenie bezpečnosti železničnej infraštruktúry je na to vyčlenených len 8,32 mil. eur. Vôbec nebola akceptovaná požiadavka ŽSR na zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur. Nedostatočné financovanie podľa spoločnosti plne pocítia opäť aj zamestnanci a cestujúci.

Vlak
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk. Foto: Ilustračné, zsr.sk.
ZSSK dostane o 44 miliónov eur menej, ako žiadala

Štát poskytne na osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) 218,71 mil. eur, čo je oproti tomuto roku viac o 9,15 mil. eur, resp. o o 4,4 %. Pre dopravu RegioJet, a. s. na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava – Komárno má ísť znovu 8,44 mil. eur. ZSSK žiadala dotáciu vo výške 263 mil. eur, teda o 44 mil. eur viac, ako má dostať. Upozornila, že ak nebude navrhnutá suma navýšená, transformácia spoločnosti nemusí byť úspešná s dôsledkami na bezpečnosť a pohodlie cestujúcich.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR