Na autonómne autá si ešte počkáme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||
Foto: SITA / AP

Zavedeniu samostatne jazdiacich áut do prevádzky bráni niekoľko dôvodov. Konštruktéri zatiaľ neprišli na spôsob, ako niektoré prekážky prekonať. Niektoré kopírujú problémy ľudských šoférov, ďalšie však ukazujú na limity súčasnej umelej inteligencie a strojov.

Správy o autonómnych vozidlách sú na dennom poriadku, no v bežnej premávke ich tak skoro neuvidíme. Uvádza to spolupracovník agentúry AP Tom Krisher. Najoptimistickejší odhad je podľa neho desať rokov. Ďalšie hlasy však hovoria o celých desaťročiach, ktoré treba na ďalší výskum a vývoj.

Krisher zhromaždil päť dôvodov, prečo sa na autonómne autá nemôžeme tešiť v dohľadnom čase.

Sneh
Foto: SITA / AP

Sneh a počasie

Keď sneh pokryje povrch vozovky, schová čiary na ceste, ktoré auto používa na orientáciu. A vedci zatiaľ neprišli na to, ako si s tým poradiť. Tak zatiaľ testujú autonómne autá na miestach, kde nesneží.

Nejde však len o napadnutý sneh. Aj husté sneženie, dážď, hmla či piesočné búrky môžu zablokovať výhľad kamier. Svetelné senzory si snehové vločky môžu vyložiť ako pevné prekážky. Radar vidí cez počasie, ale nedokáže určiť tvar objektov, čo potrebuje počítač, aby zistil, čo to pred ním vlastne je.

Výskumníci sa snažia prísť s rôznymi spôsobmi, ako sa vyrovnať s počasím. Lenže problémy sa nájdu aj počas jasného slnečného dňa.

Čiary a okraje

V rôznych krajinách – a občas aj v rôznych mestách – je odlišné vodorovné dopravné značenie. Autá sa tak v podstate musia naučiť jazdiť v každom meste.

Stop
Foto: GettyImages

Napríklad v Pittsburghu mesto maľuje čiary na ceste pred značkou Stop. Lenže niekedy sú tak ďaleko od križovatky, že ak auto zastane pred ňou, nevidí dopravu na križujúcej ceste pred sebou.

Vývojári teraz dumajú, že auto by mohlo zastať a potom sa pomaly posunúť dopredu – ale čo potom s miestami, kde je čiara pre stopku bližšie ku križovatke?

Ľudia

Problém s ľuďmi je, že na rozdiel od autonómnych áut im nikto nezabráni porušovať pravidlá. Napríklad parkujú cez čiaru alebo prebehnú pred autom.

Pri jednom testovaní autonómne auto zablokovalo križovatku, keď sa nevedelo rozhodnúť, či má obísť zle zaparkovanú dodávku.

No a navyše niektorí ľudia nie sú fanúšikmi samojazdiacich áut. Hrozia im so zbraňou v ruke, hádžu kamene, prerezávajú pneumatiky. Len za jeden mesiac v jednom meste zaznamenali 21 takýchto prípadov.

Odbočky vľavo

Rozhodnutie, kedy odbočiť doľava pred prichádzajúcimi autami je ťažké aj pre mnohých ľudí. Automatika má rovnaké problémy.

Priznal to napríklad riaditeľ spoločnosti Waymo John Krafcik. Križovatky bez prídavného svetelného signálu, zelenej šípky, sú podľa neho občas „super ťažké“ aj pre autá.

||
Foto: SITA / AP

Dôvera zákazníkov

Vlaňajšia smrteľná nehoda automatického Uberu pri Phoenixe zastavila testovanie vozidla. No zároveň aj otriasla dôverou zákazníkov.

Prieskumy ukázali, že ľudia sa zverujú do rúk počítača len neochotne. Až 73 percent amerických vodičov by sa príliš báli v autonómnom vozidle. Oproti vlaňajšku je to nárast o desať percentuálnych bodov.

To by sa však mohlo zmeniť. Pri testovacích jazdách ľudia postupom času menej sledujú obrazovky auta a viac sa venujú telefónu alebo relaxujú, či dokonca spia.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať