Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Mrazy spôsobujú lomy koľajníc, železničiari zvýšili kontroly

Železnice Slovenskej republiky nakúpia drvený, mletý a lomový kameň na údržbu železničnej infraštruktúry, podvalového podložia koľají a výhybiek, koľajového lôžka a na zriadenie a úpravu nástupíšť a drážnych chodníkov. Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Kontroly vykonávajú pomocou defektoskopie – špeciálneho zariadenia, ktoré presne identifikuje oslabené alebo rizikové miesta na koľaji. V zimnom období kontrolujú železničiari stav koľajníc priamo na tratiach a podrobne sledujú úseky, ktoré sa nachádzajú v miestach extrémnych mrazov. 

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali od 1. decembra 2016 v rôznych úsekoch Slovenska 29 prasknutí koľají pre mrazivé počasie a extrémne nízke teploty. Koľajnice praskajú väčšinou v skorých ranných hodinách, keď sú mrazy najsilnejšie.

Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková, železničiari pravidelne kontrolujú rizikové miesta počas celého roka pomocou defektoskopie. Vykonáva sa pomocou špeciálneho zariadenia, ktoré presne identifikuje oslabené alebo rizikové miesta, ktoré sa železničiari snažia opraviť ešte do príchodu zimy, a tým v čo najväčšej miere riziko prasknutia koľají obmedziť.

Žiadny z lomov koľajníc zatiaľ nespôsobil nehodu

V zimnom období kontrolujú stav koľajníc priamo na tratiach a podrobne sledujú úseky, ktoré sa nachádzajú v miestach extrémnych mrazov. Žiadny z lomov zatiaľ nespôsobil nehodu.

„Silné mrazy rovnako ako extrémne horúčavy vplývajú na to, že koľaje vplyvom týchto extrémnych teplôt pracujú. Pri vysokých teplotách sa koľajnice rozťahujú a majú tendenciu vybočovať zo svojej osi, pri mrazoch naopak dochádza k tzv. lomu koľaje,“ uviedla Pavliková.

Takéto miesto môže byť nebezpečné pre plynulosť a bezpečnosť dopravy. Preto pri akomkoľvek zistení lomu koľaje musí byť železničná doprava na danom úseku buď čiastočne obmedzená, alebo úplne vylúčená a železničiari musia okamžite koľaj opraviť, teda vymeniť jej poškodenú časť.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 5. januára 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...