Ministerstvo dopravy a výstavby tvrdí, že vyvíja nadštandardné úsilie na opravu mostov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Mosty
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Z finančných prostriedkov Európskej únie počas posledných dvoch programových období bolo, resp. bude zmodernizovaných takmer 90 mostov.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR tvrdí, že vyvíja nadštandardné úsilie na opravu cestných mostov vo svojej pôsobnosti vzhľadom na ich strategický význam. Z finančných prostriedkov Európskej únie počas posledných dvoch programových období bolo, resp. bude zmodernizovaných takmer 90 mostov.

„Mosty, na ktorých rekonštrukcia práve prebieha, boli diagnostikované ako objekty v zlom až havarijnom technickom stave. Preto boli zaradené do eurofondových projektov modernizácie. Ako prvé sa začali opravovať mosty na východe Slovenska,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká aj v súvislosti so zrútením diaľničného mosta v talianskom Janove.

Most SNP v Bratislave. Foto: SITA/Jakub Julény.
Kontroly mostov vykonávajú pravidelne

V súčasnom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra je na opravu mostov vyčlenených zhruba 41 mil. eur zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu. Ďalšie projekty opravy a modernizácie mostov realizuje Slovenská správa ciest (SSC) zo štátneho rozpočtu, najviac ich je v Žilinskom, Banskobystrickom, Košickom a Prešovskom kraji.

Kontroly mostov sa podľa rezortu dopravy u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni. Údržba a opravy mostov sú dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi. „Podľa technických podmienok sa vykonávajú bežné prehliadky – jarné a jesenné, hlavné jedenkrát za štyri roky a mimoriadne prehliadky sú vykonávané v zmysle Technických podmienok TP 077, čo je úroveň štandardu bežná aj v iných európskych krajinách,“ uviedla Ducká.

MDV - Karolína Ducká
Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Foto: MDV.

Dlhšie mosty by mali byť monitorované

Mosty s dĺžkou nad dvesto metrov by podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) mali byť povinne vybavené funkčnými monitorovacími systémami. „Tie dokážu zaznamenať technické parametre a odchýlky a v prípade prekročenia hraničných hodnôt upozorniť správcu a zabrániť tak nielen nadmernému opotrebovaniu, ale tiež kritickým a životu nebezpečným situáciám,“ informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Vysoká presnosť pri relatívne nízkych nákladoch

Takéto systémy podľa neho môžu fungovať autonómne bez nutnosti obsluhy a vedia, napríklad, zaznamenať preťaženie mosta a zaslať upozornenie na dispečing. „Tieto monitorovacie systémy majú vysokú presnosť pri relatívne nízkych nákladoch na implementáciu. V nedávnej minulosti boli takéto monitorovacie systémy na Slovensku testované, napríklad, po páde (rozostavaného diaľničného) mostu v Kurimanoch v spolupráci so štátnou spoločnosťou Technická obnova a ochrana železníc,“ povedal Cenký.

IDH - Rastislav Cenký
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. Foto: idah.sk.
Rezort dopravy žiada zvýšiť peniaze na cesty

Monitorovacie systémy na mostoch sú podľa rezortu dopravy otázkou financovania. „A preto ministerstvo dopravy či už pri formovaní štátneho rozpočtu, alebo príprave strategických materiálov dlhodobo žiada zvýšiť finančné prostriedky na cesty I. triedy v prevádzke, ktorých súčasťou sú aj mostné objekty,“ dodala Ducká.

Zlý a veľmi zlý stav má dvanásť percent mostov

Z celkového počtu 8 066 cestných mostov na Slovensku je v zlom a vo veľmi zlom stave 977, čo je 12 %. Ako vyplýva z údajov cestnej databanky Slovenskej správy ciest (SSC), ich vlaňajší počet sa oproti roku 2016 zvýšil o 88, podiel však klesol o jeden percentuálny bod, keďže pred dvoma rokmi bolo o 64 mostov menej. V havarijnom stave, čo je najhorší zo siedmich stupňov, je podľa údajov z vlaňajška 23 mostov, teda 0,3 % zo všetkých mostných objektov na cestných komunikáciách, pričom ich počet sa znížil o sedem.

Most Márie Valérie nad Dunajom medzi Štúrovom a Ostrihomom. Foto: pixabay.com.

Dve tretiny mostov sú v dobrom a uspokojivom stave

Bezchybný stav má 522 cestných mostov (6,5 %), veľmi dobrý 665 (8,2 %), dobrý 2 756 (34,2 %), uspokojivý 2 763 (34,25 %) a neurčený je stav 360 mostov (4,5 %). Počet mostov v bezchybnom stave oproti roku 2016 stúpol o štrnásť, vo veľmi dobrom klesol o pätnásť, v dobrom sa znížil o 105, v uspokojivom vzrástol o 51 a v neurčenom stave stúpol o 38.

Vo vlastníctve štátu bolo 1 870 cestných mostov (z toho v správe SSC 1 769), vo vlastníctve Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., 710 mostov a samosprávnych krajov 5 269 mostov, z toho najviac v Prešovskom kraji (1 236), Banskobystrickom (1 031) a Žilinskom kraji (794). Mestá vlastnia 75 mostov (najviac Bratislava 43 a Košice 19) a zvyšných štrnásť mostov má iných vlastníkov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie IDH SlovakiaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSSC Slovenská správa ciest