Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ministerstvo dopravy by si malo zachovať kompetenciu určovať sieť STK

Parlament prerokoval v druhom čítaní novelu zákona, ktorá mala liberalizovať trh staníc technickej kontroly. Foto: SITA/Marek Mrviš.

Novela zákona o  podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy a výstavby, má znížiť pokuty za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) – Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy a výstavby, mala liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly. Spoločná správa z parlamentných výborov však odporúča ponechať kompetenciu rezortu dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty tak, ako je to v platnom znení zákona.

Novelu zákona odôvodnil v stredu v parlamente v druhom čítaní minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že sa majú znížiť pokuty za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu. „Navrhume, aby sa pokuta považovala za uhradenú v plnej výške, ak prevádzkovateľ vozidiel uhradí do pätnástich dní jednu tretinu z pokuty a súčasne v tejto lehote aj splní svoju povinnosť podrobiť vozidlo kontrole,“ povedal Érsek.

Nižšie pokuty majú vodičov motivovať k splneniu povinnosti

„Toto opatrenie bude zároveň aj motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti splnili čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške,“ dodal minister. V súčasnosti je pokuta za nepodrobenie vozidla technickej a emisnej kontrole v určenej lehote spolu vyše 330 eur. Kto si však splní povinnosti do pätnástich dní, uhradí dve tretiny pokuty.

Poplatok za zriadenie stanice technickej kontroly sa má strojnásobiť

Poslanec Miroslav Ivan (SaS) kritizoval, že liberalizácia z návrhu vypadla vzhľadom na pozmeňujúci návrh zo spoločnej správy výborov. „Zostane to, o čom v dôvodovej správe nebola zmienka, a to, že poplatok pri zriaďovaní stanice technickej kontroly bude nie dvesto, ale šesťsto eur. Ak chceme s občanmi komunikovať, tak by bolo dobré povedať, čo zrazu stojí o štyristo eur viac v správnom konaní, alebo v administratívnej práci úradníkov, ktorí dávajú súhlas k otvoreniu stanice technickej kontroly, ale aj emisnej,“ uviedol Ivan. Zároveň navrhol, aby časť novely o pokutách nadobudla účinnosť 1. januára a nie až 1. apríla 2018.

Pri splnení povinnosti do pätnástich dní by podľa Marosza pokuta nemala byť

Poslanec Ján Marosz (OĽaNO) predložil pozmeňujúci návrh k pokutám. Tá by sa podľa neho mala považovať za uhradenú v plnej výške, ak majiteľ vozidla do pätnástich dní od doručenia rozkazu podrobí vozidlo príslušnej kontrole, vyradí, resp. dočasne vyradí vozidlo z evidencie, alebo ho odhlási do cudziny. Pokuta by bola považovaná za uhradenú vo výške dvoch tretín pri splnení povinnosti do tridsať dní a vo výške jednej tretiny pri vykonaní kontroly do 45 dní.

 142 staníc technickej kontroly a 220 pracovísk emisnej kontroly

Členovia výboru pre financie a rozpočet sa so zámerom liberalizácie nestotožnili a odporučili ponechať kompetenciu ministerstva dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Návrh predložili vládni poslanci Peter Náhlik (Smer – SD) a Radovan Baláž (SNS).

Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke 142 staníc technickej kontroly, pričom od roku 2010 sa ich sieť rozšírila o tretinu. Navyše funguje 220 pracovísk emisnej kontroly. Technickú kontrolu nemá približne 130-tisíc áut a emisnú kontrolu 120-tisíc vozidiel.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 11. októbra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...