Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Pohľad na časť západného portálu tunela Višňové počas kontrolného dňa stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Foto: SITA/Milo Fabian.
21. júna 2018 17:56 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Minister dopravy skontroloval výstavbu D1 s tunelom Višňové a D3 na Kysuciach

Z celkovej plánovanej dĺžky dvojrúrového tunela Višňové takmer 7,5 km je prerazených vyše 93 percent a jeho úplné prerazenie sa podľa rezortu dopravy očakáva v auguste.

BRATISLAVA – Priebeh výstavby úsekov diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (13,5 kilometra) a diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km) vo štvrtok skontroloval minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).

Z celkovej plánovanej dĺžky dvojrúrového tunela Višňové takmer 7,5 km je prerazených vyše 93 percent a jeho úplné prerazenie sa podľa rezortu dopravy očakáva v auguste, na čo dôrazne apeloval minister. Tunel mal byť pôvodne prerazený do konca minulého roka, pričom výstavba tohto úseku D1 pri Žiline sa môže predĺžiť o jeden rok. Obe stavby sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.

Minister vyzval dodržať termín prerazenia tunela

Minister dopravy upozornil, že rozostavaný úsek D1 s tunelom Višňové, ktorý je rozostavaný už štyri roky, bol problémový už pri jeho nástupe na post pred dvoma rokmi. A preto mu od začiatku venuje zvýšenú pozornosť. „Dnes som dôrazne vyzval zhotoviteľa, aby dodržal augustový termín prerazenia tunela. V septembri si to prídem osobne skontrolovať. Takisto som uložil zhotoviteľovi úlohu, aby do 30 dní predložil aktualizovaný a záväzný harmonogram, ktorý budeme veľmi striktne kontrolovať,“ povedal Érsek počas kontrolného dňa na stavbe diaľnice.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek počas brífingu na kontrolnom dni stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pri západnom portáli tunela Višňové. ŽFoto: SITA/Milo Fabian.

Úsek D1 s tunelom Višňové bude meškať asi rok 

Zhotoviteľom stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo S. p. A. a Dúha, a. s. Diaľnicu sa zaviazali vybudovať za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) pôvodne do konca roku 2019. Tento termín pre meškanie prác je už nereálny, za čo zhotoviteľovi hrozí sankcia, a NDS predpokladá, že úsek bude odovzdaný do prevádzky na konci roka 2020.

Zhotoviteľ až po urgencii ministerstva dopravy a NDS zvýšil kapacity na stavbe a robí akceleračné opatrenia. Minister dopravy vyzval stavbárov, aby urýchlili práce aj na križovatke potrebnej na napojenie predchádzajúceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km) na cestnú sieť a aktualizovali harmonogram.

Stavenisko priľahlých stavieb v okolí tunela Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.

NDS si uplatnila dva nároky na sankciu

V oboch rúrach tunela Višňové je podľa NDS aktuálne vyrazených 13 900 metrov, čo je o 3 500 metrov viac, ako majú spolu všetky dvojrúrové tunely v SR. „Rozsah stavby tunela Višňové je v slovenských pomeroch unikátny,“ povedal investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. Obe rúry tunela budú mať spolu 14 886 metrov, NDS predpokladá prerazenie na jeseň tohto roka.

Pre meškanie s prerazením tunela NDS zaslala zhotoviteľovi dva nároky na sankciu vo výške 0,5 % a 1 % zo zmluvnej ceny diela. „Tento proces musí posúdiť nezávislý stavebný dozor, ktorý rozhodne, či nároky objednávateľa, ako aj zhotoviteľa sú oprávnené, a určí prípadný posun, resp. ponechanie pôvodného dátumu míľnika,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek (vľavo) počas kontrolného dňa stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Foto: SITA/Milo Fabian.

Výstavba má byť predĺžená pre zhoršené geologické podmienky

Zhotoviteľ predložil nároky na predĺženie lehoty výstavby pre zhoršené geologické podmienky, ktoré sa v súčasnosti posudzujú. „Na celom úseku dôjde podľa odhadu NDS k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti zmluvnému termínu ukončenia výstavby (december 2019). Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na tomto úseku,“ dodala Michalová.

Práce na D3 na Kysuciach komplikujú spory s rodinou

Postup prác na stavbe D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec podľa rezortu dopravy komplikujú spory s rodinou odmietajúcou sa vysťahovať z vyvlastnených nehnuteľností. Na vysporiadaných častiach už zhotoviteľ realizuje prekládky inžinierskych sietí, zakladá piliere a mostné objekty.

„Som rád, že výstavba napreduje a stavba, ktorú som podpísal medzi prvými, by mala byť odovzdaná načas. Verím, že rodina nebude robiť prieťahy a dôležitý diaľničný úsek budú užívať motoristi podľa plánov,“ povedal minister Érsek.

Pohľad na stavbu mosta na úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto: SITA/Milo Fabian.

Úsek by mal byť hotový podľa plánu do konca roku 2020

Úsek D3 na Kysuciach je vo výstavbe od konca roku 2016, hotový by mal byť podľa plánu do konca roka 2020. Združenie spoločností Strabag, s. r. o., Porr, s. r. o., a Hochtief CZ, a. s., má diaľnicu postaviť za zmluvnú cenu vyše 239 mil. eur bez DPH (287 mil. eur s DPH). Na stavbe aktuálne pracuje zhruba 650 ľudí.

„Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec je navrhnutý ako štvorpruh, pričom začína pravým dopravným pásom tesne pred križovatkou Čadca, Bukov. Ľavý dopravný pás je v prevádzke, vrátane tunela Horelica. Úsek končí pred križovatkou Svrčinovec,“ dodala Michalová.

Stavenisko na úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto: SITA/Milo Fabian.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies