Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Minimálna mzda v Rakúsku platí aj pre cestných dopravcov

Celkovú nespokojnosť s dopravnou situáciou na Slovensku vyjadrili Slováci v aktuálnom prieskume agentúry TNS Slovakia. Ilustračné foto: Pixabay.com

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia informovalo, že to výrazne deformuje európsky dopravný trh. Rakúsko sa tak pridalo k novodobému európskemu trendu, ktorý podľa dopravcov porušuje základné princípy voľného trhu podľa vzoru Nemecka a Francúzska.

Rakúsko začiatkom tohto roka zaviedlo zmeny v zákone o minimálnej mzde. Tieto podmienky sa tak začali týkať aj dopravných spoločností a vodičov, ktorí vykonávajú prepravu tovaru či osôb do alebo z Rakúska, a teda nie len kabotážnej dopravy (vnútroštátna preprava v inom štáte), ako to bolo doteraz.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v stredu informovalo, že to výrazne deformuje európsky dopravný trh. Rakúsko sa tak pridalo k novodobému európskemu trendu, ktorý podľa dopravcov porušuje základné princípy voľného trhu podľa vzoru Nemecka a Francúzska.

ČESMAD Slovakia uviedol, že upravený rakúsky zákon o minimálnej mzde bol uvedený do platnosti aj napriek tomu, že pre podobný nemecký a francúzsky zákon Európska komisia podala žalobu na tieto krajiny z dôvodu dôsledkov uplatňovania ich vlastných právnych predpisov o minimálnej mzde v sektore cestnej dopravy.

Jančovič: Je to dehonestácia základných princípov EÚ

Tento krok považujú slovenskí cestní dopravcovia za plán, ako zamedziť dopravcom z iných krajín prepravné výkony v Rakúsku. Tak isto podľa združenia nepriamo korešponduje s vyjadrením rakúskeho spolkového kancelára Christiana Kerna, ktorý vyhlásil, že rakúske spoločnosti by mali uprednostniť pri zamestnávaní samotných Rakúšanov pred cudzincami z krajín EÚ.

“Považujem to za dehonestáciu základných princípov EÚ, čím myslím najmä voľný pohyb tovaru, osôb a služieb. Práve najsilnejšie krajiny EÚ, ako sú Nemecko, Francúzsko a Rakúsko, by mali nad dodržovaním zásad a princípov únie držať ochrannú ruku,” povedal prezident ČESMAD-u Slovakia Pavol Jančovič.

“Všetci dopravcovia by radi zaplatili našich vodičov, ale v takom prípade očakávame a žiadame, aby aj nás nemecké, francúzske či rakúske spoločnosti platili tak, ako platia domácich dopravcov,“ dodal. Narážal tak na odmietanie zahraničných spoločností preplácať slovenským dopravcom zvýšené náklady vyplývajúce zo zákonom stanovených miezd vodičov.

Dopravcovia musia pred cestou do Rakúska vyplniť zložitý formulár

Z rakúskeho zákona vyplýva, že slovenskému vodičovi pracujúcemu pre slovenskú dopravnú spoločnosť musí byť za výkon práce na rakúskom území vyplácaná tunajšia minimálna mzda, ktorá je v súčasnosti neporovnateľne vyššia ako na Slovensku.

Chybné je podľa združenia aj celkové nastavenie tohto systému, ktorý neberie do úvahy systém cestovných náhrad vyplácaných vodičom v slovenských dopravných spoločnostiach. Vďaka týmto diétam tak príjem vodiča býva často dokonca vyšší, ako by bol na základe vyplácania rakúskej minimálnej mzdy. Rozdiely v sociálnej legislatíve tak opäť znevýhodňujú slovenských dopravcov.

Rakúsko je jedným z trojice najčastejších cieľov, kam smerujú slovenské kamióny a autobusy. Po zavedení spomínanej finančnej a administratívnej prekážky viacero dopravných spoločností zvažuje ďalšie pôsobenie v tejto krajine a bude musieť svoje kapacity presmerovať do iných štátov.

Dopravca je podľa združenia pred uskutočnením prepravy na územie Rakúska povinný vyplniť zložitý formulár oznámenia o vyslaní pracovníka, ktorý však ešte nie je prispôsobený na oblasť cestnej dopravy a vyplnenie formuláru sa tak stáva takmer nesplniteľnou úlohou. Dostupný je iba jednorazový formulár a chýba taký, ktorý by platil na dlhší časový úsek.

“Dopravná spoločnosť tak musí pred každou cestou zaregistrovať nanovo každého svojho vodiča. Dopravca s viacerými vozidlami tak môže denne urobiť niekoľko prepráv z alebo do Rakúska. Väčšinu pracovného času tak zamestnanci spoločnosti strávia vypĺňaním tohto formuláru,” upozornil generálny tajomník ČESMAD-u Slovakia Pavol Reich.

Vodiči sú povinní predložiť rakúskym úradom viaceré dokumenty

Rakúske orgány tiež od vodiča okrem toho vyžadujú pracovnú zmluvu, doklady o mzde či formulár A1 zo Sociálnej poisťovne, ktorý dokazuje vyplácanie sociálneho a zdravotného poistenia v SR. Všetky tieto dokumenty však musia byť preložené do nemčiny.

Napriek tomu formulár A1 Sociálna poisťovňa odmieta vydávať v nemčine, čo dopravné spoločnosti stavia do bezvýchodiskovej pozície. Združenie už požiadalo Veľvyslanectvo SR v Rakúsku o spoluprácu pri riešení týchto zásadných nedostatkov, pretože takto hrozia dopravným spoločnostiam sankcie vo výške od 500 do 5 000 eur.

ČESMAD Slovakia spolu s ostatnými európskymi združeniami dopravcov a s Medzinárodnou úniou cestnej dopravy IRU bude vyvíjať ďalšie kroky, aby aspoň do vyriešenia všetkých problémov rakúska strana zaviedla na platnosť zákonu moratórium.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 18. januára 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...