Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Liberáli nesúhlasia s vyňatím NDS z verejných financií

Ministerstvo dopravy a výstavby má v budúcom roku plánované výdavky 1,176 miliardy eur. Foto: Pixabay.com.

Opozičná strana Sloboda a Solidarita považuje návrh na vyňatie Národnej diaľničnej spoločnosti z okruhu verejných financií za priehľadný trik strany Sieť, ako nesplniť svoje vlastné volebné sľuby o masívnych investíciách do cestnej infraštruktúry.

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) je proti návrhu na vyňatie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) z okruhu verejných financií. Považuje to za priehľadný trik strany Sieť, ako nesplniť svoje vlastné volebné sľuby o masívnych investíciách do cestnej infraštruktúry.

„Národná diaľničná spoločnosť vzhľadom na svoju slabú finančnú silu nemôže získavať úvery na finančnom trhu lacnejšie ako štát, v dostatočnom množstve a ešte k tomu aj bez štátnych garancií. Nezarátavanie jej dlhov do dlhov štátu je preto čistá ilúzia a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou by takýto detinský návrh neprešiel ani v Európskej komisii,“ informoval v utorok poslanec Národnej rady SR za SaS Miroslav Ivan.

Dodal, že ak napriek tomu nominant Siete a generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt prichádza s týmto nápadom, je to len hľadanie vinníka, na ktorého Sieť prenesie zodpovednosť za nesplnený program.

NDS na investície potrebuje zdroje

NDS upozornila, že hospodárenie štátnej spoločnosti a súkromnej spoločnosti je odlišné. „NDS sa na rozdiel od súkromných spoločností nesústredí na tvorbu maximálneho zisku, ale na stavbu a údržbu diaľnic (v súlade s jej poslaním v zmysle zákona o NDS). Na krytie investičných potrieb potrebuje NDS zabezpečiť príjem finančných zdrojov. Z hľadiska princípu hodnota za peniaze je absolútne racionálne, pri zachovaní odbornej starostlivosti, využiť historicky najnižšiu cenu peňazí,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Napríklad, rakúsky Asfinag, obdoba NDS, využíva inštitút minimálnych úrokov za výdatnej asistencie štátu vo forme záruk. „To znamená, že zdroje pre NDS nemusia byť výrazne drahšie, ako tvrdia oponenti. NDS odmieta vyjadrenia o skrytom zadlžovaní, dlh buď je, alebo nie je. Tak, ako si ľudia kupujú nehnuteľnosti na hypotéky, ktoré splácajú z budúcich, dnes neexistujúcich príjmov, rovnakým spôsobom môže NDS financovať výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedla Michalová. Príjmy NDS z výberu mýta a diaľničných známok by mali do budúcna stúpať a práve tie je možné považovať za ekonomický úžitok zo spravovaného majetku.

Vláda by nemala zaťažovať občanov ďalšími dlhmi

Poslanec za SaS Eugen Jurzyca uviedol, že spomínaný návrh je tá istá schéma, akú už vytiahol na opozíciu minister financií Peter Kažimír, keď od nej žiada súhlas s uvoľnením dlhovej brzdy pre investície, pričom ráta s tým, že zmenu ústavného zákona opozícia nepodporí.

„V prípade SaS sa ani nemýli. Sme zásadne proti tomu, aby vláda namiesto zodpovedného hospodárenia zháňala peniaze na svoje investičné programy tým, že zaťaží peňaženky občanov SR ďalšími dlhmi. Nestačili im rekordné nárasty daňových príjmov, ani masívne použitie peňazí odložených na dôchodky, ani vysoké deficity,“ uviedol Jurzyca.

Zároveň tvrdí, že dôsledným uplatňovaním zásad efektívnosti a transparentnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi a s rozumným využitím eurofondov má Slovensko dostatok vlastných zdrojov na rozvoj, a to aj pri znížení daní a odvodov. „Skutočnosť, že mnohých predstaviteľov vlády zamestnáva skôr obchádzanie pravidiel ako systémové zmeny, ich usvedčuje z vlastnej neschopnosti,“ dodal Jurzyca.

Diaľničiari nechcú dlh skrývať, ale správne ho manažovať

NDS vníma možnosť budúceho financovania nielen z bankového sektora, ale aj prostredníctvom vydávania dlhopisov. „Obava o zlé hospodárenie NDS nie je na mieste, ide o akciovú spoločnosť s fungujúcim predstavenstvom aj dozornou radou, ktorá je pod kontrolu, či v spolupráci s domácimi aj európskymi inštitúciami,“ poznamenala Michalová.

„Keďže NDS je akciovou spoločnosťou, je nevyhnutné využiť všetok trhový potenciál pre zabezpečenie investičných aktivít, ktorý toto postavenie umožňuje, najmä racionálnou spoluprácou so súkromným sektorom v zmysle zákona. Cieľom NDS nie je v žiadnom prípade dlh skrývať, ale správne ho manažovať,“ dodala hovorkyňa s tým, že NDS do budúcna musí hľadať nové zdroje. Jedinou alternatívou k profesionálnemu riadeniu výstavby diaľnic je podľa spoločnosti žiadna výstavba diaľnic.

O tom, že šéf NDS chce vyňať štátnu diaľničnú spoločnosť z okruhu verejných financií, informoval v utorok denník SME. Znamenalo by to, že budúce úvery NDS by sa neobjavovali v štátnom rozpočte tak ako doteraz. Proti chystanému návrhu sa vyslovili viacerí odborníci.

„Považujeme za negatívne to, že by sa mohli obchádzať aktuálne pravidlá, ktorých dodržiavanie by malo zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejných financií,“ zareagoval predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ivan Šramko. Tento návrh podľa novín prichádza v čase, keď NDS čelí kritike o predražených diaľniciach. Inštitút INEKO upozornil, že môžu byť predražené až o dvesto miliónov eur.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 2. augusta 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...