Konanie o zmene stavby križovatky Triblavina je prerušené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
|
Konanie o zmene stavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec je prerušené. Foto: NDS.

Ministerstvo dopravy a výstavby prerušilo konanie o zmene stavby križovatky Triblavina z dôvodu doriešenia námietok účastníkov konania voči záväzným stanoviskám dotknutých orgánov

BRATISLAVA 5. októbra (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) zatiaľ nerozhodlo o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec. Konanie, ktoré začalo ešte 7. augusta na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS), je prerušené.

„Ministerstvo svojím rozhodnutím zo 7. septembra prerušilo konanie o zmene stavby pred dokončením na šesťdesiat dní z dôvodu doriešenia námietok účastníkov konania, ktoré smerovali voči záväzným stanoviskám dotknutých orgánov,“ informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Rozšírenie na osem pruhov namiesto šiestich, ale bez kolektorov

NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4. Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez súbežných komunikácií po oboch stranách diaľnice, takzvaných kolektorov.

Úrad Bratislavského samosprávneho kraja nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina, keďže jeho územný plán s kolektormi počíta. Občianske združenie (OZ) Triblavina trvá na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov s kolektormi.

Aktivisti podali žalobu voči rozhodnutiu ministerstva životného prostredia

OZ Triblavina napadlo na Krajskom súde v Bratislave rozhodnutie Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR, ktoré potvrdilo, že nie je potrebné posudzovať vplyv zmeny križovatky Triblavina na životné prostredie. NDS na základe tohto rozhodnutia mohla požiadať o vydanie stavebného povolenia na zásadnú zmenu.

„Rozhodnutie MŽP SR, ktoré nevyžaduje samostatné posúdenie vplyvu zmeny stavby na životné prostredie, napadlo OZ Triblavina z dvoch hlavných dôvodov. Prvým dôvodom je, že ide rozsahom o tak významnú zmenu, že je nutné ju považovať za samostatnú stavbu. Preto musí byť posúdený jej vplyv na životné prostredie,“ informovala advokátka VIA IURIS Kristína Babiaková, zastupujúca OZ Triblavina. Ide totiž o zmenu koncepcie dopravy celého regiónu, ako aj o zmenu organizácie výstavby diaľnice D1.

Navyše v pôvodnom posudzovaní vplyvov nebol variant štvorpruhovej diaľnice vôbec v hre. „Žalobou zároveň poukazujeme na to, že navrhovaná zmena stavby je v rozpore s Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý počíta s výstavbou kolektorov, a nie technickým riešením, ktoré dnes presadzuje NDS,“ dodala Babiaková.

Podali podnet aj na Generálnu prokuratúru a pripomienky k zmene stavby

OZ Triblavina už v súvislosti so zmenou projektu a procesom zmeny stavby pred dokončením podalo podnet aj na Generálnu prokuratúru SR a tiež podalo pripomienky k už prebiehajúcemu povoľovaniu zmeny stavby pred dokončením.

„K tejto stavbe sme predložili zásadné námietky k nesúladu stavby s územným rozhodnutím, s územným plánom obcí, územným plánom kraja ako aj nesúladu s podmienkami z posudzovania vplyvov na životné prostredie. Takouto zmenou by sa narušila schválená koncepcia dopravy v regióne,“ upozornila dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová z OZ Triblavina.

„Naďalej tiež upozorňujeme, že stavba je v rozpore aj so zákonom o verejnom obstarávaní, keďže výherca súťaže vyhral súťaž na úplne inú stavbu, než akú má stavať,“ uzavrela.

Starosta Vajnôr tvrdí, že Frešo o kolektoroch zavádza

Predseda BSK Pavol Freso na Facebooku nedávno informoval, že dali na posúdenie ministerstvu dopravy a výstavby zmeny v územnom pláne kraja. „Ministerstvo nám tieto zmeny schválilo, a to vrátane naplánovaných kolektorov. Čiže samotné ministerstvo nám písomne potvrdilo, že tieto kolektory tam majú byť. Je to veľká výhra pre všetky obce v okolí diaľnice D1,“ tvrdí Frešo, ktorý opäť kandiduje na post na čele kraja.

Starosta mestskej časti Bratislava – Vajnory Ján Mrva, ktorý sa tiež uchádza o funkciu predsedu BSK, označil tvrdenie Freša za zavádzanie. „Prebieha proces zmeny stavby pred dokončením križovatky Triblavina tak, aby tam neboli kolektory. To je realita a nikto z nás ešte nevidel projekt, kde by boli naprojektované aj kolektory,“ reagoval Mrva tiež na Facebooku. To, že sa o kolektoroch ešte hovorí, podľa neho súvisí s ochranou záujmov ľudí z okolia Senca a Pezinka aktivistami OZ Triblavina.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosť