Kolektívnu zmluvu v Železniciach SR na roky 2019 a 2020 napokon podpísali

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ZSSK - vlak
Foto: SITA/Ivan Fleischer.

Spoločnosť podpísala kolektívnu zmluvu s Odborovým združením železničiarov, najväčšou organizáciou zastupujúcou zamestnancov na železniciach.

Dohodnutú kolektívnu zmluvu v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) na roky 2019 a 2020 napokon vo štvrtok podpísali. Spoločnosť ju podpísala s Odborovým združením železničiarov (OZŽ), najväčšou organizáciou zastupujúcou zamestnancov na železniciach.

Ako štátny správca železničnej infraštruktúry informoval, postupoval v zmysle zákona, reagujúc na vzniknutú situáciu, keď jedna z odborových organizácii GINN odmietla kolektívnu zmluvu podpísať.

Zástupca tejto odborovej organizácie Martin Daňo tým podľa ŽSR porušil dohodu zo siedmeho kola vyjednávania o kolektívnej zmluve 31. januára, kedy sa spoločnosť a odborové organizácie dohodli na jej znení.

ŽSR - logo
Logo Železníc SR. Foto: zsr.sk.

Zamestnanci môžu čerpať výhody

Na základe zákona o kolektívnom vyjednávaní má zamestnávateľ právo uzatvoriť kolektívnu zmluvu s oborovou organizáciou s najväčším počtom členov. ŽSR a OZŽ tak podľa spoločnosti urobili preto, aby mohli zamestnanci čím skôr čerpať výhody, ktoré sa im premietnu už v januárových výplatách.

„Teším sa, že sa našlo riešenie prospešné pre zamestnancov. Zamestnanci sú pre mňa na prvom mieste, preto som ochotný využiť všetky zákonné, i keď nie obvyklé postupy,“povedal generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.

Generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč. Foto: zsr.sk.
Generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč. Foto: zsr.sk.

Majú podporu ostatných odborov

Hlavná kolektívna vyjednávačka za odbory a podpredsedníčka OZŽ Darina Fabuľová uviedla, že odborové združenie železničiarov pristúpilo k podpisu kolektívnej zmluvy s plnou vážnosťou. „Uvedomujeme si svoju zodpovednosť a dopad nepodpísania kolektívnej zmluvy pre zamestnancov. Nemôžeme dopustiť, aby OZ GINN urobilo z 13 600 zamestnancov ŽSR svojich rukojemníkov OZŽ má podporu všetkých ostatných odborových organizácií pri ŽSR,“ dodala Fabuľová.

Kolektívna zmluva v ŽSR garantuje zamestnancom výhody nad rámec Zákonníka práce a umožní čerpať sociálny fond. Zmluva platí do 31. decembra 2020.

O raste miezd budú ešte rokovať

ŽSR a odborové organizácie, ktoré vyhlásili 11. januára štrajkovú pohotovosť, sa na znení novej kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020 dohodli 31. januára. Zmluva neobsahuje definitívny mzdový rast, spoločnosť a odbory budú preto pokračovať vo vyjednávaní o mzdovom náraste pre roky 2019 a 2020.

Dovtedy sa ŽSR a odborové organizácie dohodli, že zamestnávateľ bude vyplácať mesačnú prémiu 45 eur, ktorá bude poskytnutá s prihliadnutím na odpracované hodiny v príslušnom kalendárnom mesiaci. Prémia mala byť súčasťou mzdy už za január.

Odborové organizácie pri ŽSR pôvodne žiadali zvýšenie tarifnej mzdy o sto eur, teda zhruba o 10 percent, vedenie spoločnosti navrhovalo zvýšenie miezd o desať eur, čo zástupcovia zamestnancov označili za neakceptovateľné.

Vlaky
Nástupište na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk.

Daňo označil zmluvu za podvod

Predák Oz GINN Martin Daňo, ktorý vystupuje ako novinár a je kandidátom na prezidenta, odmietol podpísať kolektívnu zmluvu s tým, že ju označil za podvod. „Okrem mňa a kolegov z GINN nikto nechcel sto a viac eur – všetci so sklonenou hlavou podpísali zmluvu, ale my sme povedali na základe žiadostí radových pracovníkov železníc nie,“uviedol Daňo v stredu na svojom profile na facebooku.

Podpis zmluvy by podľa neho železničiarom ubral všetky práva a „naplnil by len žalúdky odborárov“. OZ GINN pôsobí vo viacerých súkromných spoločnostiach aj v štátnej správe.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky