Hlavný vinník globálneho otepľovania ako zelená energia?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hlavný vinník globálneho otepľovania ako zelená energia?
Ilustračné foto: www.gettyimages.com

Globálne otepľovane zostáva jedným z najdiskutovanejších problémov dnešnej doby. Vedci, politici a verejnosť hľadajú riešenia na zmiernenie tohto problému, pričom jedným z hlavných vinníkov globálneho otepľovania je emisia uhlíka (CO2).

Prečo je CO2 hlavný vinník?

Oxid uhličitý (CO2) je považovaný za hlavný skleníkový plyn zodpovedný za globálne otepľovanie. Skleníkové plyny zachytávajú tepelné žiarenie z povrchu Zeme a zadržiavajú ho v atmosfére, čím sa zvyšuje teplota na povrchu planét. To vedie k extrémnym poveternostným podmienkam, stúpajúcej hladine a ďalším následkom pre životné prostredie.

Zelená energia ako riešenie

Zelená energia, alebo obnoviteľná energia, sa zdá byť jedným z najľahších spôsobov, ako znížiť emisie CO2 a globálne otepľovanie. Zelená energia sa vyrába z obnoviteľných zdrojov, ako sú slnečná energia, veterná energia, vodná energia a biomasa.

Je možné premeniť CO2 na zelenú energiu?

Touto otázkou sa zaoberal izraelský biochemik Arren Bar-Even, ktorý zomrel v roku 2020 vo veku 40 rokov. Vedec bol priekopníkom projektu, ktorý sa nazýval eForFuel a ktorý bol financovaný z prostriedkov EÚ na vývoj biopalív z CO2. Konkrétne sa experimentovalo s baktériami E coli pri výrobe propánu a izobuténu, ktoré sa dajú premeniť na náhrady paliva. Napriek svojej predčasnej smrti prišiel Bar-Even na niektoré spôsoby premeny CO2 na užitočné zlúčeniny a vďaka nemu myšlienka zmeniť hlavného vinníka globálneho otepľovania na zelenú energiu sa stáva reálnejšou.

Tím vedcov z projektu eForFuel pokračuje v jeho úsilí a hľadá nové alternatívy biopalív. Biopalivá predstavujú formu obnoviteľnej energie, ktorá môže byť použitá na pohon áut, lietadiel a lodí. V závislosti od výrobného procesu a zmesi môžu vypúšťať menej CO2 ako benzín, nafta, petrolej a iné konvenčné palivá.

Väčšina biopalív sa v súčasnosti vyrába z plodín, ako sú slnečnica a sója, čo spôsobuje tlak na zásobovanie potravinami. Preto EÚ obmedzuje množstvo takýchto biopalív prvej generácie a podporuje výskum alternatív, ktoré nepochádzajú z potravinárskych plodín.

Čistejšia letecká a lodná doprava

Podľa odborníkov nie je všetka doprava môže byť elektrifikovaná, preto potrebuje biopalivá. Týka sa to najmä leteckej a lodnej dopravy. V tomto prípade by mohli pomôcť spomínané zlúčeniny pochádzajúce z CO2. Tím eForFuel ukázal, že baktérie E coli môžu produkovať propán a izobutén v procese, ktorý zahŕňa použitie elektriny.

E coli sa bežne vyskytuje v črevách teplokrvných živočíchov a pomáha ich tráveniu. Baktérie sa môžu pestovať aj v laboratóriách. Vedcom sa ešte pod vedením Bar-Evena podarilo preprogramovať E coli na CO2. Ďalším pozitívom je, že potenciálna generovaná energia preváži množstvo vloženej energie.
Tento úspech je dobrou správou a ďalším krokom k dekarbonizácii našej spoločnosti. Vedcom však zostáva ešte nájsť spôsob, aby bola produkcia tohto biopaliva možná vo veľkom meradle.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EU Európska únia