Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
  • Nasa Doprava
  • Ostatné
  • Kabinet schválil návrh Cestovnej mapy k Národnému infraštruktúrnemu plánu SR na roky 2018 – 2030

Kabinet schválil návrh Cestovnej mapy k Národnému infraštruktúrnemu plánu SR na roky 2018 – 2030

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo navrhuje prehodnotiť súčasné, podľa neho nereálne, plány na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a zamerať sa na vybudovanie efektívnej cestnej siete. Ilustračné foto: Národná diaľničná spoločnosť.

Dokument podľa úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu vytvára podmienky na zavedenie strategického riadenia a plánovania.

Návrh Cestovnej mapy k Národnému infraštruktúrnemu plánu SR (NIP) na roky 2018 – 2030, ktorý v stredu schválila vláda, vytvára podmienky na zavedenie strategického riadenia a plánovania. To by malo vychádzať z princípov udržateľného rozvoja zahrnutého v zásadných medzinárodných dokumentoch – Agenda 2030 OSN a Stratégia Európa 2020 Európskej únie.

NIP určí kľúčové programy a projekty na vybudovanie novej hospodárskej a sociálnej infraštruktúry, alebo zlepšenie existujúcej infraštruktúry so zámerom postupne naplniť dlhodobé rozvojové potreby SR. Vytvorenie NIP má prispieť k lepšej predvídateľnosti a stabilite verejných rozhodnutí v kľúčovej infraštruktúre a mohlo by mobilizovať záujem súkromného sektora o jej financovanie.

Návrh predložil na rokovanie podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Úrad vicepremiéra v oblasti investícií zabezpečuje strategické plánovanie a strategické projektové riadenie vrátane vypracovania národného strategického investičného rámca, ako aj koordináciu investičných projektov určených vládou.

Na financovaní infraštruktúry pre štát by sa mal podieľať aj súkromný sektor

Infraštruktúrne projekty podľa materiálu patria medzi najdôležitejšie verejné rozhodnutia, ich prínosy sa prejavujú ešte dlho po ich realizácii a spravidla sú financované z európskych štrukturálnych a investičných fondov. „Vzhľadom na rastúci tlak posilňovať výsledkovú orientáciu týchto zdrojov, ako aj riziko zníženia ich alokácie po roku 2020, je potrebné, aby sa na financovaní infraštruktúry, ktorú štát potrebuje, podieľal aj súkromný sektor,“ vyplýva z návrhu.

Súčasťou NIP ako strategického dokumentu bude aj finančný rámec, čiže odhad zdrojov potrebných na realizáciu projektov a programov. Každý projekt a program, ktorý bude zaradený do tohto plánu, bude musieť prejsť procesom ex ante hodnotenia jeho ekonomickej výhodnosti. Úrad vicepremiéra pre investície a informatizáciu sa chce stať spolugestorom témy hodnota za verejné peniaze a táto ambícia je aj v programovom vyhlásení súčasnej vlády.

Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu má na rokovanie vlády predložiť návrh metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií do 30. apríla, návrh postupu vnútroštátnej implementácie Agendy 2030 do 31. mája tohto roka a Návrh národného infraštruktúrneho plánu na roky 2018 – 2030 do 30. júna 2018. Spolu s ministrom financií má zároveň predložiť návrh Zelenej knihy metodiky hodnotenia nákladov a prínosov do 31. mája 2017.

Minister hospodárstva má do 30. júna 2018 predložiť Stratégiu hospodárskej politiky SR do roku 2030, a to v spolupráci s podpredsedom vlády pre investície a informatizáciu, ministrami financií, práce, sociálnych vecí a rodiny, školstva, vedy, výskumu a športu, životného prostredia a dopravy a výstavby, ako aj s vedúcim úradu vlády.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 1. marca 2017Zdroj SITA
K téme

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...