Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Hnutie Sme rodina vyzvalo k urýchlenému riešeniu problémov pri výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová. Na snímke rozostavaný most na tomto úseku. Foto: ndsas.sk.
16. januára 2018 16:16 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Hnutie Sme rodina vyzvalo ministra dopravy a NDS, aby riešili problémy na Liptove

Líder hnutia Sme rodina Boris Kollár povedal, že obyvatelia Ružomberka a okolitých miest a obcí nemôžu byť odsúvaní na vedľajšiu koľaj. Je potrebné podľa neho stavať a prijať opatrenia na čo najrýchlejšie vyriešenie vzniknutej situácie.

BRATISLAVA 16. januára (SITA) – Hnutie Sme rodina vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka a predstavenstvo Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) k urýchlenému riešeniu problémov pri výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová na Liptove.

„Obyvatelia Ružomberka a okolitých miest a obcí nemôžu byť odsúvaní na vedľajšiu koľaj. Je potrebné stavať a prijať opatrenia na čo najrýchlejšie vyriešenie vzniknutej situácie,“ povedal v utorok predseda opozičného hnutia Boris Kollár. „Minister mal už dávno konať. Argumentovať len spôsobom, že došlo na krátkom úseku k zosuvu pôdy, neobstojí,“ uviedol s tým, že využijú všetky ústavno-právne možnosti, ak sa situácia nezmení a minister na ich výzvu nebude reagovať.

Pre zosuvy zmenili trasu, tunel bude dlhší

Práce na pätnásťkilometrovom úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať, ktorý mal byť pôvodne odovzdaný do užívania vlani v júni, boli pre zosuvy pôdy pozastavené ešte v roku 2015. Trasa sa preto musela zmeniť, vyhne sa aktívnemu zosuvnému územiu a tunel sa predĺži z plánovaných dvoch kilometrov o 1 600 metrov.

Práce na pozastavených častiach úseku majú byť obnovené po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), čo sa predpokladá na prelome januára a februára tohto roka. Lehota výstavby úseku by sa mala predĺžiť o päť rokov do leta 2022.

Predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár (vpravo) a expert pre dopravu Miloš Svrček. Foto: Sme rodina.

Problémy mal odhaliť prieskum, nie až práce v tuneli

To, že v pôvodnej trase nebude možné tunel raziť, mal podľa Sme rodina odhaliť už geologický prieskum a nie až samotné práce v tuneli. Tie sa začali v septembri 2014, no už po piatich mesiacoch sa pre zosuvy zastavili.

Hnutie je presvedčené, že niekoľkoročné meškanie s dokončením obchvatu Ružomberka spôsobili špekulácie, ako navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu podpisovaním dodatkov k zmluve o dielo. Táto suma sa podľa Sme rodina môže zvýšiť až do sto miliónov eur. V minulosti to pripúšťal bývalý minister dopravy a výstavby Roman Brecely.

Svrček: Môže to mať dopad na využitie peňazí EÚ

„Prečo sa išlo do razenia tunela aj napriek tomu, že geologický prieskum podľa našich informácií dopredu konštatoval, že v zónach razenia tunela sú veľmi nepriaznivé podmienky pre jeho výstavbu,“ spýtal sa expert pre dopravu a generálny manažér Sme rodina Miloš Svrček. Otvorením časti diaľnice od Ivachnovej po tunel bez neho by sa vyriešila časť problémov s dopravou pri Ružomberku.

Expert hnutia si myslí, že to, že NDS mohla mať informácie o geologických problémoch na plánovanej trase razenia tunela Čebrať, môže mať dopad aj na využitie finančných prostriedkov z Európskej únie.

Uzavretý západný portál tunela Čebrať. Foto: ndsas.sk.

Kollár: Je to babráctvo, že Bratislava a Košice nie sú spojené po D1

„EÚ totiž preplatí iba položky, ktoré sa nemenili, pričom všetky okolnosti, ktoré mohli byť predvídateľné, a ktoré menili trasu, resp. technológiu oproti prvotnému stavu a čo nebolo vysúťažené, EÚ nepreplatí. Geologický prieskum, ktorý varuje, že navrhovaná trasa razenia tunela je zlá, je predvídateľný jav,“ upozornil Svrček.

Pripustil, že úsek nebude preplatený zo zdrojov EÚ v predpokladanej výške. Hnutie zároveň vyzýva ministra dopravy, aby boli zverejnené výsledky geologického prieskumu. To, že Bratislava a Košice ani po štvrťstoročí samostatnej SR nie sú stále prepojené diaľnicou D1, označil Kollár za „obyčajné babráctvo, prípadne chamtivosť“ všetkých doterajších vlád.

Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je v záverečnej fáze. Foto: ndsas.sk.

Zmluvná cena prác sa môže zvýšiť predbežne o 61 miliónov eur

Zmluvná cena stavebných prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová vyše 227 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, zahŕňajúca desaťpercentnú rezervu na nepredvídateľné náklady pri výstavbe, by sa podľa odhadov mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur. Konečná cena bude známa až po dopracovaní všetkých častí projektovej dokumentácie, nesmie byť však vyššia ako 50 % vysúťaženej ceny.

NDS vlani 30. novembra uzavrela dodatok k zmluve z konca roku 2013 o výstavbe úseku D1 pri Ružomberku so združením zhotoviteľov OHL ŽS, a. s., Brno (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s. Napriek predĺženiu lehoty výstavby by to podľa diaľničiarov nemalo ohroziť využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, s možnosťou dočerpania zdrojov do roku 2023.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies