Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie výstavby diaľničných úsekov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
|||||
Poslanec za Sme rodina Miloš Svrček (vľavo) a šéf hnutia Boris Kollár. Foto: Sme rodina.

Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

BRATISLAVA 13. februára (SITA) – Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie troch diaľničných projektov, ktorých dokončenie je podľa neho v nedohľadne. Ide o úseky D1 Hubová – Ivachnová na Liptove, D3 v Kysuciach a D4/R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

„Neustále sa posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov. Preto som podal tri interpelácie týkajúce sa týchto troch úsekov, aby sme sa konečne dozvedeli od pána ministra Érseka, kedy a za koľko budú tieto úseky dostavané,“ povedal v utorok na brífingu Kollár. Minister podľa Sme rodina na interpelácie doteraz neodpovedal.

Predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár. Foto: SITA/Peter Maďar.

Žiadajú zverejniť výsledky geologického prieskumu

Dopravný expert hnutia Sme rodina Miloš Svrček upozornil na pozastavenie výstavby úseku D1 Hubová – Ivachnová a na uzatvorenie dodatku za desiatky miliónov eur namiesto pokračovania prác. Konečná suma sa podľa neho môže zvýšiť o sto miliónov eur. Kollár sa v interpelácii zaujímal, či minister dopravy môže garantovať, že cena výstavby úseku D1 Hubová – Ivachnová sa po dodatku už nebude ďalej zvyšovať, a či dá čo najskôr povolenie na začatie razenia dvoch rúr tunela Čebrať v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase vo forme prieskumného diela.

Hnutie žiada o zverejnenie výsledkov geologického prieskumu a súvisiacej dokumentácie v prípade úseku D1 na Liptove. „To, že sa nestavia a k zosuvu došlo pri razení tunela pri vypracovaní geologického prieskumu, spôsobuje otázky, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené skôr špekuláciami, ako mimo verejného obstarávania navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu,“ povedal Svrček. Hnutie tiež požiadalo ministra o informáciu, či má zhotoviteľ právo na na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska v období, kedy nemohol vykonávať stavebné práce.

D1 Hubová - Ivachnová
Výstavba úseku D1 Hubová – Ivachnová. Foto: ndsas.sk.

Minister dopravy má zverejniť aj spoločné vyhlásenie s poľským kolegom

„Neustále posúvanie termínu dokončenia chýbajúcich úsekov D3 možno pokladať za vyjadrenie neúcty a diskriminácie voči občanom nášho štátu,“ povedal Svrček s tým, že obyvatelia Kysúc čakajú na novú diaľnicu vyše desať rokov. Pripomenul, že minister dopravy najprv hovoril o dokončení ťahu D3 v roku 2023 a neskôr až v roku 2026.

Hnutie v tomto prípade požiadalo ministra zverejniť obsah spoločného vyhlásenia s poľským ministrom infraštruktúry v poľskom Źywieci z 15. januára tohto roka a tiež predložiť plán výstavby chýbajúcich úsekov D3, vrátane zdroja financovania.

Stavenisko úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto: ndsas.sk.

Výstavba úsekov D4 a R7 sa vraj môže oneskoriť o tri roky

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020. „V tomto prípade sa štát zachoval mimoriadne nezodpovedne. Namiesto toho, aby sa najprv reálne riešili majetkovoprávne vysporiadania pozemkov, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát najprv podpísal koncesnú zmluvu a dostal sa pod tlak,“ povedal Svrček.

Štát podľa neho nezabezpečil stavebné povolenia načas a koncesionár má problém nájsť vhodné firmy na výstavbu. Za nejasné považuje kompenzácie pri nesplnení záväzkov štátu a koncesionára. Hnutie vyzvalo ministra dopravy, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi D4 a R7.

Projekt mosta nad Dunajom na úseku D4. Foto: d4r7.com.

Uvoľnenie dlhovej brzdy na nové diaľnice odmietajú

Hnutie odmieta uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie nových diaľničných úsekov, na ktoré chýbajú peniaze z eurofondov. „Rada pre rozpočtovú zodpovednosť minulý rok jasne konštatovala, že výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry je možná aj bez otvorenia dlhovej brzdy tým, že sa dá využiť celkovo 4,1 mld. eur v rámci štátneho rozpočtu. Otvárať dlhovú brzdu v momente, keď nemáme pripravené projekty na to, aby sa reálne aj využili finančné prostriedky z dlhovej brzdy, je absolútne populistické,“ povedal Svrček.

Stále nedokončené diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc

Sme rodina poukázalo aj na predlžovanie dokončenia D1 medzi západom a východom krajiny. „Najsmutnejšie na tom všetkom je, že nevieme roky zabezpečiť dokončenie diaľničného prepojenia Bratislava – Košice a tým doslova ochudobňujeme milióny našich občanov o vyššiu kvalitu života a benefity, ktoré by im prinieslo dokončenie diaľničného prepojenia,“ vyhlásil Kollár.

Pokiaľ na ministerstve podľa poslanca majú vplyv rôzne finančné a záujmové skupiny, oligarchovia, keď ministerstvo neriadi jedna strana, ale rôzne skupiny, ktoré sa nevedia dohodnúť, tak si blokujú veci navzájom. Toto zdržiava výstavbu diaľnic, myslí si Kollár. „Pokiaľ tu budú politické strany, ktoré nebudú mať za sebou tieto prívesky, príživníkov, ktorí rozkrádajú verejný majetok, tak sa pohnú veci,“ uzavrel Kollár.

Poklopanie základného kameňa na stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Foto: SITA/Viktor Zamborský.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Sme rodina - Boris Kollár