Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Foto: SITA/Marko Erd.
15. februára 2017 18:42 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Érsek oboznámil prezidenta s pripravovaným riešením dopravy v Prešove

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek zároveň požiadal prezidenta SR Andreja Kisku o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho chce informovať o výsledkoch rokovaní so zhotoviteľom stavby juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd) v stredu listom informoval prezidenta SR Andreja Kisku o pripravovaných krokoch v rámci riešenia dopravnej situácie v Prešove. Zároveň požiadal hlavu štátu o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho bude informovať o výsledkoch rokovaní so zhotoviteľom stavby juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1.

Minister zároveň žiada rezort financií o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre ich navrhované riešenie dopravnej situácie v Prešove. Analytický tím ministerstva financií, čo posudzuje projekty z hľadiska Hodnoty za peniaze, tvrdí, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov eur lacnejšie.

Érsek osobne informoval Kisku o pripravovanej výstavbe obchvatu Prešova ešte na jeseň minulého roku. „Dnes (v stredu) som ho listom opäť ubezpečil, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Príprava výstavby obchvatu Prešova na D1 stála 50 miliónov eur

Projekt diaľničného obchvatu D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer 8 kilometrov je pripravený na výstavbu aj vzhľadom na možnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Plánovanie tohto diaľničného úseku podľa rezortu dopravy podporujú aj najnovšie dopravné prieskumy a analýzy, pričom na jeho prípravu sa už investovalo takmer 50 mil. eur.

„Vzhľadom na doteraz vynaložené investície a aktuálny stav prípravy diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 ministerstvo dopravy žiada rezort financií o podrobné zdôvodnenie, ktoré ho viedlo k záverom riešenia dopravy v meste Prešov východným obchvatom,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Ministerstvo zároveň žiada o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre navrhované riešenia vo vzťahu k súčasnému riešeniu v podobe diaľnice D1 a severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, ktoré preferujú ministerstvo dopravy a výstavby, Národná diaľničná spoločnosť, Prešovský samosprávny kraj a mesto Prešov. Súčasné riešenie je podľa rezortu dopravy v súlade s platnými územnými plánmi a má takmer všetky potrebné povolenia.

Všetky projekty nad 40 mil. eur musia byť posúdené z hľadiska hodnoty za peniaze

Minister financií Peter Kažimír (Smer – SD) po rokovaní vlády v stredu povedal, že „trojdňová vojna o Prešov“ pre obchvat skončila. „Čakáme na posúdenie súladu tejto stavby s pravidlami o životnom prostredí a potrebujeme súhlas Európskej komisie, aby zaradila tento projekt do financovania z európskych fondov. To sú dva kľúčové dôvody, prečo Prešovčania nevidia robotníkov s prilbami na obchvate,“ uviedol Kažimír. Zároveň vyzval médiá k opatrnosti pri informovaní o tejto téme.

Pripomenul, že uznesenie vlády z októbra minulého roka zaväzuje všetky projekty nad 40 mil. eur dať najprv posúdiť tímu na základe Hodnoty za peniaze. „Tento projekt je nový a v podstate zavádza polemiku o používaní verejných zdrojov. Je to analytický pohľad ľudí, ktorí pracujú s dátami, je to nový prístup k rozhodovaniu o používaní verejných zdrojov,“ povedal minister financií.

Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie), čo by malo trvať do leta, aby sa mohlo začať stavať. NDS zatiaľ neuzavrela s vybraným zhotoviteľom zmluvu o výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova na D1.

Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vypočítal, že na stavebných nákladoch na juhozápadnom obchvate Prešova sa dá ušetriť zhruba 6 %. Z vysúťaženej ceny vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, ktorú navrhlo združenie na čele so stavebnou spoločnosťou Eurovia SK, a. s., to predstavuje približne 21 mil. eur.

Minister dopravy a výstavby vyzval stavebné konzorcium, aby prehodnotilo svoju cenovú ponuku. Verejné obstarávanie na pripravovaný severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 po Kapušany v dĺžke takmer 15 kilometrov by sa podľa Érseka mohlo začať do konca tohto roku. Stavba je momentálne v procese stavebného konania.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies