Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Érsek oboznámil prezidenta s pripravovaným riešením dopravy v Prešove

Do konca riadneho funkčného obdobia súčasnej vlády na jar 2020 by mala byť vysúťažená a prípadne aj začať výstavba na rýchlostných cestách R2, R4 a na diaľnici D1 v celkovej dĺžke vyše 90 kilometrov. Na snímke minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Foto: SITA/Marko Erd.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek zároveň požiadal prezidenta SR Andreja Kisku o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho chce informovať o výsledkoch rokovaní so zhotoviteľom stavby juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd) v stredu listom informoval prezidenta SR Andreja Kisku o pripravovaných krokoch v rámci riešenia dopravnej situácie v Prešove. Zároveň požiadal hlavu štátu o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho bude informovať o výsledkoch rokovaní so zhotoviteľom stavby juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1.

Minister zároveň žiada rezort financií o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre ich navrhované riešenie dopravnej situácie v Prešove. Analytický tím ministerstva financií, čo posudzuje projekty z hľadiska Hodnoty za peniaze, tvrdí, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov eur lacnejšie.

Érsek osobne informoval Kisku o pripravovanej výstavbe obchvatu Prešova ešte na jeseň minulého roku. „Dnes (v stredu) som ho listom opäť ubezpečil, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Príprava výstavby obchvatu Prešova na D1 stála 50 miliónov eur

Projekt diaľničného obchvatu D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer 8 kilometrov je pripravený na výstavbu aj vzhľadom na možnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Plánovanie tohto diaľničného úseku podľa rezortu dopravy podporujú aj najnovšie dopravné prieskumy a analýzy, pričom na jeho prípravu sa už investovalo takmer 50 mil. eur.

„Vzhľadom na doteraz vynaložené investície a aktuálny stav prípravy diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 ministerstvo dopravy žiada rezort financií o podrobné zdôvodnenie, ktoré ho viedlo k záverom riešenia dopravy v meste Prešov východným obchvatom,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Ministerstvo zároveň žiada o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre navrhované riešenia vo vzťahu k súčasnému riešeniu v podobe diaľnice D1 a severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, ktoré preferujú ministerstvo dopravy a výstavby, Národná diaľničná spoločnosť, Prešovský samosprávny kraj a mesto Prešov. Súčasné riešenie je podľa rezortu dopravy v súlade s platnými územnými plánmi a má takmer všetky potrebné povolenia.

Všetky projekty nad 40 mil. eur musia byť posúdené z hľadiska hodnoty za peniaze

Minister financií Peter Kažimír (Smer – SD) po rokovaní vlády v stredu povedal, že „trojdňová vojna o Prešov“ pre obchvat skončila. „Čakáme na posúdenie súladu tejto stavby s pravidlami o životnom prostredí a potrebujeme súhlas Európskej komisie, aby zaradila tento projekt do financovania z európskych fondov. To sú dva kľúčové dôvody, prečo Prešovčania nevidia robotníkov s prilbami na obchvate,“ uviedol Kažimír. Zároveň vyzval médiá k opatrnosti pri informovaní o tejto téme.

Pripomenul, že uznesenie vlády z októbra minulého roka zaväzuje všetky projekty nad 40 mil. eur dať najprv posúdiť tímu na základe Hodnoty za peniaze. „Tento projekt je nový a v podstate zavádza polemiku o používaní verejných zdrojov. Je to analytický pohľad ľudí, ktorí pracujú s dátami, je to nový prístup k rozhodovaniu o používaní verejných zdrojov,“ povedal minister financií.

Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie), čo by malo trvať do leta, aby sa mohlo začať stavať. NDS zatiaľ neuzavrela s vybraným zhotoviteľom zmluvu o výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova na D1.

Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vypočítal, že na stavebných nákladoch na juhozápadnom obchvate Prešova sa dá ušetriť zhruba 6 %. Z vysúťaženej ceny vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, ktorú navrhlo združenie na čele so stavebnou spoločnosťou Eurovia SK, a. s., to predstavuje približne 21 mil. eur.

Minister dopravy a výstavby vyzval stavebné konzorcium, aby prehodnotilo svoju cenovú ponuku. Verejné obstarávanie na pripravovaný severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 po Kapušany v dĺžke takmer 15 kilometrov by sa podľa Érseka mohlo začať do konca tohto roku. Stavba je momentálne v procese stavebného konania.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 15. februára 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...