Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (vpredu) a odstupujúci generálny riaditeľ Železníc SR Martin Erdössy. Foto: SITA/Diana Černáková.
26. novembra 2018 14:09 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Érsek akceptuje rozhodnutie šéfa Železníc SR odstúpiť z funkcie

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje za nového generálneho riaditeľa spoločnosti Juraja Tkáča, doterajšieho námestníka genrálneho riaditeľa pre ekonomiku.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Erdössyho odstúpiť zo svojej funkcie.

„Na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Minister dopravy od Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje. „Zdôvodnenie pána Erdössyho minister nekomentuje,“ uviedla Ducká.

Budúci generálny riaditeľ Železníc SR Juraj Tkáč. Foto: zsr.sk.
Odstúpenie z osobných dôvodov

ŽSR v pondelok informovali, že generálny riaditeľ spoločnosti Martin Erdössy sa rozhodol ukončiť svoje pôsobenie vo funkcii z osobných dôvodov. Svoje rozhodnutie oznámil Správnej rade ŽSR ako najvyššiemu orgánu spoločnosti 20. novembra. „Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ zdôvodnil Erdössy svoje rozhodnutie.

Vo funkcii generálneho riaditeľa ŽSR, ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, pôsobil od novembra 2016. Nového generálneho riaditeľa ŽSR podľa zákona o ŽSR vymenúva minister dopravy a výstavby na návrh Správnej rady ŽSR.

Nástupište na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk.
OĽaNO a SaS odchod šéfa železníc privítali

Rozhodnutie generálneho riaditeľa ŽSR odstúpiť z funkcie privítali hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) a strana Sloboda a Solidarita (SaS). Očakávajú, že nový šéf ŽSR bude odborník, ktorý zlepší fungovanie spoločnosti.

OĽaNO v pondelok uviedlo, že šéfa ŽSR vyzvali na odchod viackrát, lebo nezvládal svoje pôsobenie. Na zlú organizáciu práce a zanedbanú údržbu koľajníc podľa hnutia doplácali najmä cestujúci.

Zanedbaná údržba, nákup pozemkov

„Stav železničných tratí sa neustále zhoršuje a vedenie železníc nevie zabezpečiť ani nevyhnutné opravy. Vlaky tak musia v problémových úsekoch spomaľovať a ľudia meškajú do práce, do školy, či za rodinou,“ upozornil poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. „Poslednou kvapkou bol nákup zbytočných pozemkov pri Devínskej Novej Vsi za viac ako milión eur, pod ktorý sa podpísal práve pán Erdössy a pre ktorý sme podali aj trestné oznámenie,“ pripomenul Marosz.

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Foto: obycajniludia.sk.
Namiesto funkcionárov odborníci

Nový riaditeľ by mal podľa Marosza okamžite zabezpečiť riadnu údržbu všetkých perspektívnych železničných tratí, najmä odstrániť bodové závady s najvýznamnejším vplyvom na presnosť a spoľahlivosť železničnej osobnej dopravy. Mal by tiež dbať na riadnu dodávku materiálu pre údržbu infraštruktúry a náhradné diely pre výhybky, ako aj obmedziť počet úradníkov ústrednej správy, odstrániť všetkých nekompetentných vedúcich funkcionárov a nahradiť ich odborníkmi. „Na druhej strane je nutné významne zvýšiť platy prevádzkovým zamestnancom, ktorí nesú osobnú zodpovednosť za stav a prevádzkovanie dopravnej infraštruktúry,“ dodal Marosz.

Ušetrené peniaze na obnovu tratí

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan zareagoval, že dôsledkom podfinancovanej údržby železničných tratí sú neustále poruchy, časté výluky a znižovanie rýchlosti na niektorých úsekoch. „Pritom už v roku 2015 Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií upozornil vo svojej správe na to, že máme viac ako dvesto kilometrov tratí, ktoré na osobnú dopravu nie sú využívané vôbec a na nákladnú dopravu sú využívané len sporadicky. Upozornil aj na možnosť úspory rušením týchto tratí – ušetrené prostriedky mohli byť investované do modernizácie existujúcich tratí,“ uviedol Ivan.

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Generálny riaditeľ ŽSR podľa poslanca ani po rokoch nepreukázal snahu ekonomicky sa správať. „Pevne veríme, že minister Érsek nájde na tento post odborníka, ktorý sa zhostí svojej funkcie zodpovednejšie,“ dodal Ivan.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies