Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Diaľnica D1 v úseku Turany – Hubová povedie cez tunel Korbeľka

Občianske združenie Naša Sobota odmieta stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, ktoré neodporúča pokračovať vo financovaní rýchlostnej cesty R2 smerom od Kriváňa na Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu a Košice. Ilustračné foto: SITA/Radoslav Maťaš.

Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.

Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktorú vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Záverečné stanovisko MŽP bude záväzné pre ministerstvo dopravy.

Navrhované riešenie podľa envirorezortu znamená najmenšie riziko

“MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák. Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode.

“Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Ochranári vítajú rozhodnutie o tunelovom variante diaľnice 

Rozhodnutie MŽP už privítali environmentalisti. “Konečne sa tak odchádza od údolného variantu, ktorý sa v roku 2005 začal presadzovať bez odbornej diskusie, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky, a na dlho zablokoval výstavbu chýbajúceho úseku diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Toto stanovisko MŽP SR tak značne urýchli prípravu diaľnice,“ uviedla na facebookovej stránke organizácia SOS/BirdLife Slovensko.

Povrchový variant údolím Váhu by podľa ochranárov ohrozil vzácne rašeliniská, jaskyne, chránené územia aj obyvateľov. Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy a Váhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier.

Výstavba D1 Turany – Hubová mala štyri varianty

Hodnotenie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany – Hubová. Išlo o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka. Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 29. mája 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...