Most cez Ipeľ medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd bude pre autá do 3,5 tony

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Mosty
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Počíta s tým návrh dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd. Dodatok schválila vláda.

BRATISLAVA 7. marca (SITA) – Na budúcom cezhraničnom cestnom moste ponad rieku Ipeľ medzi slovenskou obcou Chľaba (okres Nové Zámky v Nitrianskom kraji) a maďarskou obcou Ipolydamásd (obvod Szob v Peštianske župe) bude povolený prejazd len pre osobné a nákladné vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony.

Počíta s tým návrh dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi spomínanými obcami z 27. februára 2012. Dodatok v stredu schválila vláda na návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka. Pôvodne mal byť most určený pre medzinárodnú cestnú osobnú a nákladnú dopravu pre vozidlá do dvanásť ton.

Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Projekt by mal byť financovaný aj z peňazí EÚ

Investorom výstavby cestného mosta a súvisiacich objektov je obec Chľaba s podporou Nitrianskeho samosprávneho kraja. Projekt by mal byť financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci programu cezhraničnej spolupráce Interreg V – A Slovenská republika – Maďarsko 2014 – 2020, ako aj z prostriedkov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Nitrianskeho kraja.

„Hlavným cieľom projektu je zabezpečiť zlepšenie cestného spojenia prihraničného regiónu a napomáhať tak hospodársko-dopravnej integrácii. Spojenie poslúži aj k zlepšeniu podmienok pre rozvoj turizmu v regióne, nakoľko tvorí súčasť medzinárodnej cyklotrasy Eurovelo 6,“ uviedol rezort dopravy.

Celkové náklady SR predstavujú 1,66 milióna eur

Náklady na výstavbu mostného objektu budú v rovnakom pomere znášať Slovensko a Maďarsko, náklady na výstavbu súvisiacich objektov bude znášať každý štát na svojom území. Celková výška nákladov za SR predstavuje 1,66 mil. eur.

Keďže riešenie výstavby mosta prijaté v dohode sa ukázalo ako ekonomicky neefektívne, obe krajiny prikročili k zmene projektu s cieľom zjednodušiť technické riešenie a znížiť náklady. Súčasne sa dohodli na úprave pôvodnej dohody formou dodatku.

Ilustračné foto: Slovenská správa ciest.

O zmenu v dohode žiadali dotknuté obce

Návrh textu dodatku vypracovalo Ministerstvo národného rozvoja Maďarska na základe žiadosti dotknutých obcí a výsledkov rokovania, ktoré sa uskutočnilo 30. novembra 2016 v Budapešti medzi zástupcami maďarského národného orgánu pre rozvoj infraštruktúry NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő), samosprávy Peštianskej župy a Nitrianskeho samosprávneho kraja. Na rokovaní bolo dohodnuté, že medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd bude na budúcom moste povolený prejazd len pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia