Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.
21. februára 2018 17:34 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Most cez Ipeľ medzi Chľabou a Ipolydamásdom by mal byť pre autá do 3,5 tony

Počíta s tým návrh príslušného dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi spomínanými obcami z 27. februára 2012. 

BRATISLAVA 21. februára (SITA) – Na budúcom cezhraničnom cestnom moste nad riekou Ipeľ medzi slovenskou obcou Chľaba (okres Nové Zámky v Nitrianskom kraji) a maďarskou obcou Ipolydamásd (obvod Szob v Peštianske župe) by mal byť povolený prejazd len pre osobné a nákladné vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony.

Počíta s tým návrh príslušného dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi spomínanými obcami z 27. februára 2012. Pôvodne mal byť most určený pre medzinárodnú cestnú osobnú a nákladnú dopravu pre vozidlá do dvanásť ton.

Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová.

Nitriansky kraj má predložiť dodatočné podklady

Návrh dodatku k dohode o výstavbe mosta cez Ipeľ, ktorý na vláde v stredu predložil minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd), bol vypustený. „Tento bod bol stiahnutý z dôvodu potreby predloženia dodatočných podkladov a dokumentácie zo strany Nitrianskeho samosprávneho kraja,“ potvrdilo pre agentúru SITA Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Investorom výstavby cestného mosta a súvisiacich objektov je obec Chľaba s podporou Nitrianskeho kraja. Rezort dopravy vystupuje v tejto veci ako subjekt v rámci zmluvného vyjednávania. Vláda o tomto bode prerušila rokovanie už pred týždňom.

Občania z Chľaby nechceli väčšie autá nad 3,5 tony

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek po rokovaní vlády povedal, že výstavba mosta cez Ipeľ bude spolufinancovaná aj z peňazí Európskej únie. „Občania z Chľaby nechceli, aby tam išli väčšie autá nad 3,5 tony,“ povedal Érsek. Predseda Nitrianskeho kraja Milan Belica má podľa ministra poskytnúť informácie o rozdiele nákladov na výstavbu mosta v prípade vozidiel do 3,5 tony a do dvanásť ton, ako aj o možnostiach financovania z peňazí EÚ. „Určite sú tam finančné obmedzenia, keby sme stavali most pre autá do dvanásť ton alebo do 3,5 tony,“ dodal Érsek.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.

Zmena má zjednodušiť technické riešenie a znížiť náklady

„Keďže riešenie výstavby mosta prijaté v dohode sa ukázalo ako ekonomicky neefektívne, obe krajiny prikročili k zmene projektu s cieľom zjednodušiť technické riešenie a znížiť náklady. Súčasne sa dohodli na úprave pôvodnej dohody formou dodatku,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Návrh textu dodatku vypracovalo Ministerstvo národného rozvoja Maďarska na základe žiadosti dotknutých obcí a výsledkov rokovania, ktoré sa uskutočnilo 30. novembra 2016 v Budapešti medzi zástupcami maďarského národného orgánu pre rozvoj infraštruktúry NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő), samosprávy Peštianskej župy a Nitrianskeho samosprávneho kraja. „Na rokovaní bolo dohodnuté, že medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd bude na budúcom moste povolený prejazd len pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 t,“ dodal rezort dopravy.

Obe krajiny sa dohodli na schvaľovaní dodatku k dohode

Po zapracovaní pripomienok expertov cestnej infraštruktúry zo SR bol dodatok prerokovaný 25. januára 2017 v Budapešti. Definitívny súhlas s navrhnutým znením dodatku potvrdila maďarská strana listom z 21. marca 2017. Zároveň sa obe strany dohodli, že začnú schvaľovací proces dodatku, o ktorom sa budú vzájomne priebežne informovať, a predložia návrh na jeho uzavretie svojim vládam na schválenie.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies