Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Bezplatnú prepravu vlakmi ZSSK využilo vyše 22 miliónov ľudí

Železničná spoločnosť Slovensko je pripravená nahradiť zrušené IC vlaky na trase Bratislava - Košice súkromného prepravcu RegioJet. Foto: SITA/Marko Erd

Počet bezplatne prepravených ľudí vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko za desať mesiacov tohto roka vzrástol medziročne zhruba o 10 %. Viac ako 22 miliónov bezplatných cestujúcich predstavuje takmer 41 % z celkového počtu 54,7 milióna cestujúcich prepravených štátnym osobným vlakovým dopravcom.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zaznamenáva aj v druhom roku fungovania bezplatnej prepravy vlakom zvýšený záujem o jej využívanie. Ako štátny osobný vlakový dopravca vo štvrtok informoval, za desať mesiacov tohto roka využilo cestovanie zdarma po železnici vyše 22 miliónov osôb, čo predstavuje medziročný nárast bezplatných cestujúcich približne o 10 %.

Je to takmer 41 % z celkového počtu 54,7 milióna prepravených cestujúcich od začiatku roka do októbra. V porovnaní s prvým rokom využívania bezplatnej prepravy ZSSK odviezla o 1,5 milióna viac žiakov a študentov a o 500-tisíc viac dôchodcov.

“Je to takmer 41 % zo všetkých cestujúcich vo vlakoch prevádzkovaných na základe zmluvy so štátom. Teší nás veľký záujem o cestovanie vlakmi našej spoločnosti a sme radi, že aj takto môžeme odľahčiť dopravu na cestách. Železnica stále patrí k najbezpečnejšej a najekologickejšej doprave,” povedal riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Bezplatná preprava v dotovaných vlakoch funguje dva roky, od 17. novembra 2014.

Platnú registráciu na bezplatnú prepravu má vyše 990 tisíc ľudí

ZSSK evidovala k 31. októbru 990 581 platných registrácií osôb na bezplatnú prepravu, z toho 180 127 detí do 15 rokov, 290 372 žiakov a študentov, 40 076 dôchodcov do 62 rokov a 480 006 nad 62 rokov, vrátane sociálnych dôchodcov. Registráciu má aj 31 456 cudzincov, z toho najviac z Českej republiky – 26 645.

V druhom roku bezplatnej prepravy vykonali bezplatní cestujúci takmer 26 miliónov ciest. Takmer o polovicu narástol počet ciest detí do 15 rokov, študenti uskutočnili viac ako 18 miliónov ciest. “Celkovo najväčší záujem je o linku Bratislava – Trnava, Košice – Prešov a Kysucké Nové Mesto – Žilina. Dôchodcovia absolvujú najdlhšie vzdialenosti napríklad na trase Bratislava – Humenné. Študenti najčastejšie využívajú linky vo vzdialenosti 26 km, napríklad Bratislava – Senec,” priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Na jedného bezplatného cestujúceho pripadá 21 ciest v dĺžke zhruba 64 km

Jeden zaregistrovaný cestujúci realizuje približne 21 ciest, pričom jedna cesta dosahuje dĺžku v priemere 64 km. Je to o 2 km menej ako v prvom roku realizácie bezplatnej prepravy. Platiaci zákazník sa prepravuje na vzdialenosť v priemere 39 km.

Od 17. novembra 2014 môžu bezplatne jazdiť vlakmi všetky deti do 15 rokov, všetci študenti denného štúdia do 26 rokov, rovnako aj všetci dôchodcovia, ktorí majú priznaný akýkoľvek dôchodok na základe zákona o sociálnom poistení.

Podmienkou využitia je zaregistrovanie do osobitného systému ZSSK a získanie preukazu na bezplatnú dopravu. Bezplatne možno cestovať v regionálnej aj diaľkovej železničnej doprave na území Slovenska, pričom platí povinnosť mať zabezpečený nulový lístok na každú jazdu.

Záujem o predplatné časové lístky na cestu do práce stúpol o 9 percent

ZSSK aj v tomto roku zaznamenala zvýšený záujem o predplatné časové lístky na dochádzanie vlakmi do práce o 9 %. “Najväčší záujem je o traťové týždenné lístky, nárast je až o 25 %. Traťové časové lístky mesačne využíva približne 45-tisíc osôb. V priemere ľudia do práce cestujú na vzdialenosť 33 km,” uviedol Kováč.

Najviac využívané sú linky v rámci západného Slovenska – medzi Bratislavou a Trnavou, Galantou a Šaľou. “Na východe Slovenska je zvýšený záujem najmä o linku Košice – Margecany. V okolí Žiliny je to úsek Vrútky – Žilina, Čadca – Žilina, Kysucké Nové Mesto – Žilina,” dodal hovorca.

Na základe rozhodnutia vlády od 1. februára 2015 bola zvýšená zľava na traťové predplatné lístky z pôvodných 30 % až 45 % na jednotných 50 % z obyčajného cestovného vo vlakoch objednaných štátom, čo zvýšilo záujem o cestovanie za prácou.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 17. novembra 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...