Autodopravcovia a motoristi chcú rokovať s premiérom o svojich hlavných problémoch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice - autá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Únia autodopravcov Slovenska a Ústredný automotoklub SR majú výhrady najmä k nevyhovujúcim legislatívnym podmienkam na svoju činnosť, k vysokej spotrebnej dani na pohonné látky, ako aj k tragickému vývoju dopravnej nehodovosti.

BRATISLAVA 30. novembra (SITA) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a Ústredný automotoklub SR (ÚAMK) požiadali premiéra Roberta Fica o osobné stretnutie a prerokovanie hlavných problémov cestných dopravcov. Výhrady majú najmä k nevyhovujúcim legislatívnym podmienkam na svoju činnosť, k vysokej spotrebnej dani na pohonné látky, ako aj k tragickému vývoju dopravnej nehodovosti.

Zástupcovia oboch organizácií o tom informovali vo štvrtok s tým, že kópiu listu odovzdali aj na Ministerstve dopravy a výstavby SR, pričom sa podľa nich s týmto rezortom tri roky neúspešne snažia o otvorený dialóg.

Žiadajú prehodnotiť skladbu spotrebnej dane z pohonných hmôt

UNAS a ÚAMK chcú na stretnutí s premiérom otvoriť deväť problémov. Žiadajú, aby sa 80 % z výberu elektronického mýta vrátilo do rozvoja dopravnej infraštruktúry, vrátane výstavby diaľnic, ako je to v Nemecku. Za potrebné považujú aj riešenie výšky pokút za mýtne priestupky spolu s nedostatkami mýtneho systému, či nezvyšovanie povinného zmluvného poistenia pre nákladnú dopravu, aby domáci autodopravcovia boli konkurencieschopní. Trvajú tiež na prehodnotení parametrov skladby spotrebnej dane z pohonných hmôt s cieľom optimalizácie ich konečnej ceny.

Člen predsedníctva Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Autodopravcovia majú problémy aj pre konkurenciu zo zahraničia 

„Vážna situácia v doprave pretrváva už niekoľko rokov a je len otázka času, kedy sa stane skutočne pálčivým celospoločenským problémom. Vo veľkej miere má na to vplyv aj vysoká konkurencia z okolitých štátov Európskej únie, čo spôsobuje, že mnoho našich autodopravcov musí svoje podnikanie ukončiť a hľadať si prácu mimo republiku,“ upozornil člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala.

Napríklad, v Poľsku podľa neho majú autodopravcovia dotované pohonné látky a mnoho ďalších výhod. „My sa musíme vysporiadať aj s neexistenciou prípadných úľav na pokutách, s platením mýta na diaľniciach, vysokými cestnými daňami a zlým stavom ciest, čo má za následok tragický vývoj v oblasti dopravnej nehodovosti,“ dodal Skala.

Motoristi cítia diskrimináciu v zákone o športe

Prezident ÚAMK Juraj Smrečan zdôvodnil potrebu priameho dialógu s premiérom tým, že niekoľkoročné úsilie o efektívnu komunikáciu s príslušnými štátnymi inštitúciami neprinieslo potrebné výsledky. „Ide totiž nielen o zlepšenie podmienok pre autodopravcov, ale aj o prehodnotenie stavu motoristického hnutia na Slovensku. V tomto smere cítime absenciu kvalitnej dopravnej výchovy, ako aj nedostatky v súčasnom zákone o športe, kde sa nachádzajú diskriminačné prvky pre motorizmus,“ priblížil Smrečan.

Prezident Ústredného automotoklubu SR Juraj Smrečan. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Podporujú dobudovanie severo-južného cestného prepojenia

Zodpovednosť za preťažovanie vozidiel by mala byť podľa dopravcov a motoristov presunutá aj na odosielateľov už pri nakládke. Upozorňujú tiež na tragickú nehodovosť na cestách, pričom navrhujú zaviesť povinnú dopravnú výchovu.

Zákon o športe by zas mal byť podľa oboch organizácií upravený, lebo v súčasnej podobe je pre motoristov veľmi nevýhodný. UNAS a ÚAMK zároveň podporujú aktivity primátorov a starostov Iniciatíva stredné Slovensko za dobudovanie severo-južného cestného prepojenia.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie UNAS Únia autodopravcov Slovenska