Vodohospodárska výstavba vyhlásila novú súťaž na obnovu plavebných komôr VD Gabčíkovo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
V Ilustračné foto: SITA/Michal Burza

Predpokladaná hodnota prác plánovaných zhruba na tri roky predstavuje 138,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Celková hodnota projektu vrátane stavebných a montážnych prác dosahuje 144,67 mil. eur bez dane.

Vodohospodárska výstavba, š. p., vyhlásila novú verejnú súťaž na inováciu a modernizáciu plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele (VD) Gabčíkovo. Predpokladaná hodnota prác plánovaných zhruba na tri roky predstavuje 138,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (166,65 mil. eur vrátane dane). Celková hodnota projektu vrátane stavebných a montážnych prác dosahuje 144,67 mil. eur bez dane.

Financovanie investície je zabezpečené zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF) a zo štátneho rozpočtu. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 17. júla, ponuky musia byť viazané minimálne do konca tohto roka.

Stabilitu prepravy zabezpečia vhodnejšie a modernejšie materiály

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera povedal, že vďaka európskemu grantu sa značne predĺži životnosť zariadení a zabezpečí sa plynulosť plavby v slovensko-maďarskom úseku Dunaja. „Ide o rozsiahlu inováciu a modernizáciu. Len jedno krídlo dolných vrát má váhu približne 450 ton. Obe sa na mieste demontujú a nahradia novými. Montáž bude realizovaná priamo v danom profile,“ priblížil Kvocera.

Vodohospodári chcú stabilitu prepravy zabezpečiť najmä použitím vhodnejších a modernejších materiálov oproti súčasnému stavu. „Očakávame viac ako štandardné prevádzkové parametre plavebných komôr so zaručenou bezpečnosťou a trvalú spoľahlivosť pri paralelnom využívaní oboch plavebných komôr,“ dodal Kvocera. Projekt podľa neho vytvorí dielo spoločného záujmu krajín využívajúcich dunajskú vodnú cestu.

Projekt zahŕňa výmenu horných a dolných vrát, modernizáciu súčasného hydraulického systému plnenia a vyprázdnenia plavebných komôr, opatrenia na stabilizáciu podložia a vývoj expertného kontrolného systému. Správnosť technologických postupov a garanciu za vykonané práce bude zabezpečovať vysúťažený stavebný dozor.

Tendre na stavebný dozor a expertný kontrolný systém vyhlásia v lete

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) v závere minulého roka podpísal zmluvu o poskytnutí finančného príspevku na realizáciu projektu vo výške takmer 123 mil. eur z Nástroja na prepájanie Európy. Z celkového rozpočtu projektu 144,7 mil. eur predstavuje domáce spolufinancovanie 21,7 mil. eur. Implementáciu projektu zabezpečujú Agentúra rozvoja vodnej dopravy a Vodohospodárska výstavba.

Verejné súťaže na zabezpečenie expertného kontrolného systému a stavebného dozoru budú vyhlásené v lete.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba so sídlom v Bratislave vznikol v januári 1989 rozhodnutím ministra lesného a vodného hospodárstva a drevospracujúceho priemyslu SSR z decembra 1988. Existencia podniku siaha do roku 1953, kedy bolo založené Vodohospodárske a rozvojové stredisko na prípravu a výstavbu nosných investícii rozvoja vodného hospodárstva.

Podnik spravuje Vodné dielo Gabčíkovo, zaoberá sa výrobou a dodávkami elektriny, dispečerským riadením vodohospodárskych a energetických činnosti, či prevádzkovaním vodných stavieb. Podnik má základné imanie 307,41 mil. eur a jeho zriaďovateľom je Ministerstvo životného prostredia SR.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie VVB Vodohospodárska výstavba