Novela zákona o vyvlastňovaní pozemkov pre diaľnice prešla do druhého čítania

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Poslanci nesúhlasili s tým, aby novela zákona o cestnej premávke prešla do druhého čítania. Foto: SITA/Marko Erd.

Poslanci začnú rokovať o novele zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v skrátenom konaní v druhom čítaní popoludní.

Poslanci parlamentu budú rokovať o novele zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v skrátenom konaní v druhom čítaní v utorok o 14. hodine. Rozhodli o tom v hlasovaní s tým, že novelu ihneď prerokujú výbory pre hospodárske záležitosti ako gestorský a ústavnoprávny. Za posunutie návrhu do druhého čítania hlasovalo 81 poslancov, proti bolo 58 zákonodarcov.

Vyvlastňovaniu pozemkov pre diaľnice má podľa ministerstva dopravy a výstavby pomôcť zavedenie nového právneho inštitútu predbežnej držby, ktorý pred ukončením vyvlastňovacieho procesu umožní vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu. Rezort dopravy novelou reaguje na situáciu okolo plánovanej výstavby bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7.

Niektorí majitelia pozemkov chcú získať neúmerné výhody

Opoziční poslanci v rámci rozpravy v prvom čítaní minulý týždeň kritizovali to, že novela zákona neprešla pripomienkovým konaním, podľa nich neoprávnene zasahuje do súkromného vlastníctva a môže preto skončiť na Ústavnom súde SR.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most- Híd) povedal, že cieľom novely je reagovať na situáciu s viacerými majiteľmi pri majetkovoprávnom vysporiadaní pozemkov pod budúcimi diaľnicami a rýchlostnými cestami.

„Pomocou rôznych obštrukcií pri výkupe pozemkov alebo vo vyvlastňovacom konaní sú schopní úspešne blokovať vydanie stavebných povolení a výstavbu úsekov, ktoré zlepšia dopravnú situáciu desiatkam tisíc ľudí a na ktoré verejnosť čaká. Ich cieľom je vytvoriť časový tlak a získať tak pre seba neúmerné výhody,“ uviedol Érsek

Takéto konanie podľa ministra môže mať zásadný dopad nielen na odklad sprevádzkovania týchto stavieb, ale aj na zvýšené náklady pre nedodržanie zmluvných termínov. „Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, pretože nastali mimoriadne okolnosti,“ dodal minister.

Vláda očakáva skrátenie povoľovacieho procesu v príprave stavieb

Vláda zdôvodnila skrátené legislatívne konanie nutnosťou zefektívnenia procesu povoľovania a výstavby vybraných diaľnic a ciest so súčasným zachovaním adekvátnej možnosti obhájiť svoje záujmy všetkým dotknutým vlastníkom pozemkov, na ktorých majú byť diaľnice postavené alebo stavieb, ktoré majú byť v súvislosti s výstavbou diaľnic asanované.

Toto zefektívnenie by sa malo prejaviť celkovým skrátením povoľovacieho procesu a poklesom nákladovosti celého prípravného procesu výstavby diaľnic, ako aj samotného začiatku výstavby diaľnic.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia