Ministerstvo dopravy a ŽSR posúdia vplyv eliminácie najmenej využitých tratí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Železniciam SR chýba vyše dvesto prevádzkových zamestnancov. Ilustračné foto: SITA/Marko Erd.

Má ísť o 234 kilometrov železničných tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú do januára budúceho roka posúdiť vplyv prípadnej eliminácie 234 kilometrov tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.

Malo by ísť predbežne o úsporu 6 mil. eur ročne s potenciálnymi jednorazovými nákladmi maximálne 70 mil. eur, vyplýva z Národného programu reforiem SR 2017(NPR), ktorý minulý týždeň schválila vláda.

Dôsledkom zhoršeného stavu koľají sú nízke priemerné rýchlosti

Prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici. Slovensko z hľadiska svojej rozlohy prevádzkuje o 40 % viac koľajníc ako je priemer v pôvodných pätnástich krajinách Európskej únie, no podľa 11 tisíc najazdených vlakových kilometrov na kilometer tratí výrazne zaostáva za priemerom EÚ.

„Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ,“ vyplýva ďalej z NPR.

ŽSR majú približne štrnásťtisíc zamestnancov a v rokoch 2017 až 2019 by podľa materiálu mali naďalej znižovať zamestnanosť.

Slovenský národný prepravca má vyššie priemerné náklady na kilometer ako český

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), národný osobný vlakový dopravca, má oproti Českým dráham, a. s., vyššie priemerné náklady na vlakový kilometer o 76 %, resp. o 53 % bez poplatku za dopravnú cestu. Súvisí to napríklad s nízkym využitím vozidiel, obmedzením maximálneho počtu vlakových kilometrov či s prevádzkovaním dopravy na tratiach s nízkym dopytom.

„Ministerstvo dopravy a výstavby bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej doprave,“ uvádza sa v dokumente.

Koordináciu osobnej vlakovej a autobusovej dopravy zabezpečí dopravná autorita

Komplexný pohľad na riešenie dopravných vzťahov na Slovensku a nastavenie dlhodobých priorít v doprave a dopravnej infraštruktúre by mal priniesť Národný generel dopravy.

V rámci neho bude zostavený cieľový grafikon železničnej dopravy do rokov 2020/2030 a komplexný plán dopravnej obslužnosti vlakovej a autobusovej dopravy. Dôvodom nízkej vyťaženosti niektorých vlakov a autobusov môže byť aj ich nežiaduci súbeh na jednej trase.

Ministerstvo dopravy a výstavby preto plánuje zriadiť dopravnú autoritu, ktorá bude zabezpečovať koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a prípadne i mestskej hromadnej dopravy.

„Jej cieľom je zvýšiť dostupnosť, komfort, a teda atraktivitu verejnej osobnej dopravy. Plán dopravnej obslužnosti SR, ktorý má byť spracovaný v rámci Národného generelu dopravy, bude základným programovým dokumentom fungovania dopravnej autority,“ vyplýva z Národného programu reforiem.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky